Kayak

Live 2019

Info
Uitgekomen in: 2020
Land van herkomst: Nederland
Label: GlassVille Records
Weblink: http://glassvillerecords.com/
Website: https://www.kayakonline.info/
Tracklist
CD1:
Love Of A Victim (3:10)
Rhea (5:16)
Ballad For A Lost Friend (3:54)
A Million Years (4:44)
Somebody (2:58)
La Peregrina (11:51)
Falling (3:10)
Mammoth (2:51)
Daphne (Laurel Tree) (5:46)
Still My Heart Cries For You (5:11)
Merlin (7:59)

CD2:
Seagull (4:12)
Alibi (3:46)
Said No Word (5:45)
Cracks (8:40)
Feathers And Tar (3:34)
Irene (3:15)
Walk Through Fire (9:56)
Ruthless Queen (5:04)
Chance For A Lifetime (4:23)
Starlight Dancer (5:33)
To An End (4:06)
Hans Eijkenaar: drums, sequenties
Kristoffer Gildenlow: basgitaar, achtergrondzang
Ton Scherpenzeel: toetsen, achtergrondzang
Bart Schwertmann: zang, akoestische gitaar, basgitaar, percussie
Marcel Singor: elektrische en akoestische gitaren, zang
Kayak Live 2019 (2020)
Seventeen (2018)
Journey Through Time (box) (2017)
Cleopatra – The Crown Of Isis (2014)
Pim Koopman Trubute Concert DVD) (2011)
Anywhere But There (2011)
Letters From Utopia (2009)
35th Anniversary Box (DVD) (2008)
35th Anniversary Concert (2008)
Coming Up For Air (2008)
Kayakoustic (2007)
Nostradamus  - The Fate Of Man (2005)
Merlin – Bard Of The Unseen (2003)
Merlin – Bard Of The Unseen (DVD) (2004)
Chance For A Live Time (2001)
Night Vision (2001)
Close To The Fire (2000)
Eyewitness (1981)
Merlin (1981)
Periscope Life (1980)
Phantom Of The Night (1979)
Starlight Dancer (1977)
The Last Encore (1976)
Royal Red Bouncer (1975)
Kayak II (1974)
See The Sun (1973)

In 2018 kwam Kayak voor de zoveelste keer terug met een volledig vernieuwde bezetting en het alom bewierookte “Seventeen”. Of, zoals een Brits pop-journalist schreef: “Kayak has had more break ups than the Antarctic ice shelf and more comebacks than a homesick boomerang”.

Via het management van Glassville Records (Rob Palmen) lukte het om het album bij InsideOutMusic onder te brengen.Ter promotie volgde er in januari 2018 een korte tour met, naast Scherpenzeel, Schwertmann en Singor, Kristoffer Gildenlöw en Collin Leijenaar in de bezetting. Deze band liet een verpletterende indruk achter en ondergetekende mocht zelf getuige zijn van dit moois in Luxor in Arnhem.

In het najaar van 2018 en de eerste helft van 2019 volgde een uitgebreidere tour, die zelfs langs Noorwegen, Zweden, Duitsland, België en Groot-Brittannië voerde. Tijdens deze tour besloot Collin Leijenaar de band te verlaten en werd vervangen door Hans Eijkenaar. In deze bezetting werden tijdens de optredens in Cultuurpodium Boerderij (Zoetermeer) en Hedon (Zwolle) opnames gemaakt die uiteindelijk te beluisteren zijn op dit “Kayak Live 2019”.

Zoals gezegd waren de reacties op het, voor Kayak-begrippen vrij stevige, album “Seventeen” en de live-concerten zeer lovend. Er werden internationale contacten gelegd en de toekomst zag er rooskleurig uit voor de band. Eind 2019 zou de tour worden vervolgd samen met The Flower Kings. Daarnaast werd Kayak als een van de eerste bands aangekondigd voor de line-up van het Night Of The Prog Festival 2020 op de Loreley. Helaas moest Scherpenzeel vroegtijdig afhaken als gevolg van ernstige gezondheidsproblemen. Naar eigen zeggen is hij momenteel herstellende, maar nog niet op het niveau dat nodig is om de draad met de band weer op te kunnen pakken. Ook de release van dit live-album werd enkele malen uitgesteld, maar is nu, eind maart 2019 toch een feit, ware het niet dat het alleen verkrijgbaar is via de Bandcamp-pagina van de band.

Kayak, dat vooral sinds de uitgebreide bezetting van 2002, klonk als een orkest met lichte musical-trekjes, klinkt anno 2018 als een echte rockband. Het spelplezier spat er vanaf en zanger Bart Schwertmann maakt zijn door Scherpenzeel verkondigde reputatie als ‘best bewaarde geheim van Groningen’ volledig waar. Met een ietwat donker timbre in zijn stem geeft hij het materiaal van “Seventeen”, terecht ruimschoots aanwezig op deze live-registratie, een krachtige en enthousiaste lading. Het oudere materiaal klinkt onder zijn stembanden alsof er nooit een andere leadzanger van Kayak is geweest. Marcel Singor staat hem daar, waar nodig, in bij met zijn enigszins lijzige en nasale stemgeluid. De meerstemmige zang komt verrassend goed uit de verf door de vocale aanvullingen van Scherpenzeel zelf en Kristoffer Gildenlöw. Laatstgenoemde geeft met zijn veelzijdige speelstijl, waaronder de fretloze bas, een extra gevarieerde laag aan de baslijnen van Kayak.

Grote blikvanger in dit Kayak is echter onmiskenbaar Marcel Singor. Wat een klasbak is dat op gitaar. Hij combineert het gedragen spel van Johan Slager van weleer met een vlekkeloze techniek die hij zo nu en dan smaakvol onder een vleugje wah wah de zaal in slingert. Zo weet hij elke melodieuze compositie van Scherpenzeel te voorzien van een inventief en vet gitaararrangement, inclusief de nodige solo’s. Dat zijn talent niet onopgemerkt is gebleven bleek wel toen hij vorig jaar opdook als lead-gitarist tijdens de Electric Castle-concerten van Ayreon. En als gevolg daarvan speelt hij nu in de begeleidingsband van Fish tijdens de “Weltschmerz”-tour.
Hans Eijkenaar is natuurlijk een drummer van uitzonderlijke klasse. Desondanks vond ik het Kayak van begin 2018, met Collin Leijenaar op drums, beter genietbaar dan het Kayak van eind 2018. Leijenaar heeft meer variatie en finesse in zijn speelstijl dan Eijkenaar. Hij verschafte, wanneer nodig, de band hier en daar wat meer speelsheid.





De setlist op “Kayak Live 2019” bestaat uit maar liefst zeven tracks van het laatste studio-album. Deze worden aangevuld met vijftien nummers van vooral de eerste zes albums. Het overgrote deel van de comeback uit 2000 en daarna wordt daarmee overgeslagen. Omdat veel van dit materiaal met een uitgebreidere bezetting is opgenomen is dat misschien ook wel een logische keuze.
Deze bezetting met één gitarist en één leadzanger noopt Scherpenzeel ertoe om alles uit zijn toetsenarsenaal te toveren en daarnaast ook nog de nodige achtergrondzang te verzorgen. Een taak die hij met verve vervult.

Na een rustige intro begint de band meteen stevig met Love Of A Victim van “The Last Encore”, het daarop volgende Rhea laat een te robuuste aanpak horen. Zo’n nummer vraagt mijns inziens om een Jeff Porcaro-groove. Gelukkig revancheert Eijkenaar zichzelf in Ballad For A Lost Friend dat wordt gevolgd door het emotionele A Million Years, fraai vertolkt door Schwertmann. Daarna wordt het alleen maar beter hetgeen uitmondt in een scherpe en vlammende uitvoering van de sterke epic La Peregrina. In het eerste deel volgen nog twee puur symfonische composities, Daphne en Merlin, waarin Scherpenzeel fraaie orkestrale bijdragen uit zijn toetsen tovert.
Het tweede schijfje opent met het folky Seagull heel toepasselijk in een akoestische setting. Met Alibi en Said No Word wordt vervolgens weer uit een heel ander vaatje getapt. Daarna is het weer tijd voor een blokje “Seventeen” met wederom een geweldige uitvoering van het symfonische Walk Through The Fire.
Dan wordt het langzaam tijd voor het slotakkoord met in eerste instantie Ruthless Queen, waarbij Schwertmann af en toe buiten de lijntjes durft te kleuren en het nummer meer diepte meegeeft dan zijn voorganger, Chapeau! De echte afsluiter wordt kaskraker Chance For A Lifetime, dat net als Mammoth in de eerste set met veel enthousiasme wordt ontvangen.
Maar de koek is nog niet op. Als toegift volgen het orkestrale Starlight Dancer en het toepasselijke en bloedmooie To An End.

Kayak is op dit “Live 2019” ondanks een wat lastige start in bloedvorm. Een sterke combinatie van fris nieuw materiaal en oud werk dat met hernieuwd en stevig enthousiasme wordt gespeeld. Het is dan ook te hopen dat Ton Scherpenzeel weer volledig herstelt zodat de band verder kan op de in 2018 ingeslagen weg.

Send this to a friend