Clive Riche: verteller
Marco Sfogli: gitaar
Amanda Somerville: zang
Het Bulgaarse Symfonie Orkest Sif 309
Heroes Temporis (World Edition) (2016)
Heroes Temporis (2006)

Luca Contegiacomo en Giancarlo Trotta zijn twee Italiaanse muzikanten die tien jaar geleden met een Italiaanse symfonische metal opera op de proppen kwamen. Volgens eigen zeggen leverde dit behoorlijk wat positief commentaar op. Mede om die reden is besloten om tien jaar later met een Engelse versie van hetzelfde album te komen. Om het onderscheid tussen de Italiaanse en de Engelse versie helder te houden, kreeg laatstgenoemde de subtitel ‘World Edition’ mee.

Dat de heren ook maatschappelijk betrokken zijn, blijkt uit het feit dat ze zich met dit album ook aan een goed doel hebben verbonden. Een deel van de opbrengst komt ten goede aan een stichting voor autistische kinderen. Mede om deze reden is het goed dat het duo erin is geslaagd een tweetal grote namen te strikken om de vocalen voor dit album te verzorgen. De mannelijke stem behoort toe aan niemand minder dat Russel Allen (Symphony X) terwijl Amanda Somerville de vrouwelijke vocalen verzorgt. Acteur Clive Riche treedt als verteller op.

Somerville zingt weliswaar formidabel en vooral Russel Allen is één van de betere zangers in het genre, maar deze geweldige stemmen kunnen helaas niet verbloemen dat de nummers zelf nogal weinig om het lijf hebben. Het album telt inclusief een intro en outro veertien tracks die gewoon te weinig originaliteit bezitten om te blijven hangen. Wat dan overblijft is een standaard symfonisch metal werkje in de stijl van Melted Space of Kamelot dat we al veel vaker een stuk beter hebben gehoord. De toevoeging van het Bulgaarse Symfonie Orkest zorgt er ook alleen maar voor dat ik het idee heb dat ik een stevige musical aan het beluisteren ben.

Alle nobele intenties ten spijt kan dit album geen potten breken, daarvoor heeft het album gewoon te weinig memorabele momenten. De echte symfonische metal fans kunnen hier misschien nog wel wat mee, maar de gemiddelde prog liefhebber kan deze rustig aan zich voorbij laten gaan.

Ralph Uffing