In 2003 wist het Engelse Mermaid Kiss mij positief te verrassen. Aan het debuutalbum “The Mermaid Kiss Album” beleef ik nog steeds veel plezier. De prachtige melodieën en dito zang, de mooie subtiele geluidseffecten en de hele sfeer die de muziek uitademt, is uniek te noemen. Je begrijpt dat mijn verwachtingen bij een nieuw album best hoog liggen.
Binnen de band hebben inmiddels wat veranderingen plaatsgevonden. Evelyn Downing was eerst gewoon een bandlid, nu is ze gastzangeres, samen met nog twee jonge dames. Verder is de band versterkt met gitarist Nigel Hooton. Op zich jammer, want dat er geen gitaarsolo te bekkenen was op het debuutalbum, maakte die plaat zo speciaal. De band is meer naar een Glass Hammer-achtige setting gegaan, met een paar vaste bandleden en de rest gastmuzikanten.
“Salt On Skin” is een ep met minder dan een half uur muziek. Wat mij opvalt en ook wel wat teleurstelt, is dat de muziek niet altijd meer zo uniek klinkt als het debuut. Zo is The Blushing Bride niet bepaald origineel te noemen en lijkt het nummer zo van een Karnataka album af te komen. Niet dat dit slecht is, maar die stijl past niet bij de Mermaid Kiss die ik ken. De bijdrage van oud Karnataka gitarist Paul Davies is erg mooi en geeft het nummer een mooie dosis pit. De zang van de jonge Kate Emerson is mooi, maar in de refreinen zit ze soms net tegen het valse aan.
Ook Walk Away kan mij niet helemaal bekoren. De zang van Kate Belcher is erg mooi en zuiver en ook het jazzy pianospel en bluesy gitaarspel is lekker. Toch mist het nummer iets en dan bedoel ik met ‘iets’ datgene dat de muziek van deze Engelsen zo bijzonder maakte en zo moeilijk te omschrijven is. Dat de band dat specifieke geluid nog steeds in de vingers heeft, bewijzen ze met het prachtige en emotionele Hollow. Prachtige geluidseffecten, mysterieus toetsenspel, een intrigerende melodie en de prachtige stem van Evelyn Downing, de zangeres van het eerste Mermaid Kiss uur. Het nummer laat me vijf minuten alles om me heen vergeten en zorgt ervoor dat ik zelfs mijn adem wil inhouden. Bijzonder fraai!
De rest van het album is helemaal niet slecht, maar haalt het niveau van Hollow niet meer. Human Zoo doet een beetje aan The Gathering denken (album “Home”) en heeft mooie zang en een dito melodie. Ook A Hard Row met zangeres Evelyn Downing is mooi, maar blijft niet hangen. Het album sluit af met het mooie I Go To Sleep, prachtig gezongen door Kate Emerson en een kort maar indrukwekkend einde.
Laat ik heel duidelijk zijn, “Salt On Skin” is helemaal geen slechte ep! De nummers zijn vrijwel allemaal sterk uitgevoerd en prachtig gezongen. Ken je Mermaid Kiss nog niet, dan zal deze cd je best kunnen bevallen. Ken je echter het vorige album en vond je dat evenals ik erg bijzonder, dan zou deze wel eens wat kunnen tegenvallen. Ik ben benieuwd welke kant ze met een volgend album opgaan.
Maarten Goossensen