Jon Courtney: zang, gitaar, toetsen
Paul Glover: drums
Jamie Willcox: zang, gitaar
Amor Vincit Omnia (2009)
The Dark Third (2006)
Cautionary Tales For The Brave EP (2005)

Een van de tragische aspecten van het vak van recensent is dat soms een relatief triviale opmerking zich in het hoofd van de lezer nestelt. De essentie van de recensie verdwijnt naar de achtergrond, omdat de lezer / luisteraar die opmerking maar niet van zijn netvlies (of moet ik zeggen: van zijn trommelvlies?) gebannen krijgt. Van dit fenomeen heb ik zelf last gehad bij de recensie van mijn collega Markwin Meeuws bij het albumdebuut van Pure Reason Revolution: zijn opmerking dat hem ‘een “Big Generator‘-nasmaakje van “The Dark Third“” bekroop, was voor mij te treffend om ooit nog te kunnen vergeten. Zo, lezer, nu zit u er ook mee!

Of Pure Reason Revolution Markwins recensie gelezen heeft en zo ja, of ze zich er veel van aangetrokken hebben, is natuurlijk zeer de vraag, maar bij beluistering van hun tweedeling, “Amor Vincit Omnia” (“liefde overwint alles”; ah, vandaar die hoes), wordt het verleidelijk te denken dat ‘Big Generator-nasmaakje’ een soort geuzennaam voor de band geworden is. Het veelgeplaagde twaalfde studioalbum van Yes werd immers gekenmerkt door die typische Trevor Horn-productie, waarin studio en aanwezige trukendoos bijna de rol van een volwaardige muzikant innemen. Deze benadering, die toch niet echt strookt met wat de (soms conservatieve) progliefhebber gewend is, zorgde bij “The Dark Third”, naast veel loftuitingen, al voor wat ongemakkelijke blikken hier en daar en bij “Amor Vincit Omnia” zal dit zeker niet minder het geval zijn.

Wie zichzelf graag wijsmaakt, dat er niet al te veel schokkends gebeurd is sinds “The Dark Third”, doet er het best aan direct naar het over twee tracks verdeelde drieluik Keep Me Sane, Insane / Apogee / Requiem for the Lovers te springen. Wie, zoals een normale luisteraar, bij track 1 begint, wordt getrakteerd op heftige elektro-/synthesizerbeats die, voor mij althans, even wennen zijn.

Toch valt het allemaal best op zijn plek: Pure Reason Revolution legt met deze versterkte nadruk op elektronica en jaren ’80 pop een vergelijkbaar traject af als bands als Athlete, Keane en The Killers met hun laatste werk en daar is niks fundamenteel mis mee. Onder de waas van beats, bliepjes en vocale drukte vindt de luisteraar in meerderheid sterke liedjes (met het heftige Deus ex Machina en het lange The Gloaming als voorlopig sterkste uitschieters).

“Amor Vincit Omnia” is weer een onderhoudende plaat geworden. Geen slepende gitaarsolo’s of eindeloze toetsentapijten, wel moderne, structuurgeoriënteerde en zelfs sexy popmuziek die we, met enige goede wil, bij de (new)prog kunnen indelen. Rhythm of Love? Almost Like Love? Love Will Find a Way? Doe mij maar “Love Conquers All”!

Casper Middelkamp