Looking Backwards (2007)
Revolution Road (2006)
Oblivion Days (1999)
Earth Below And Sky Above (1998)
Brutal Architecture (1995)
Earthbound (1993)

Erik Norlander is een druk baasje als componist, muziekproducent, geluidstechnicus en (mede)eigenaar van het label Think Tank Media. Daarnaast maakt hij muziek onder zijn eigen naam, samen met zijn vrouw Lana Lane en met Rocket Scientists. Van dit laatste project is er nu, acht jaar na het laatste echte nieuwe werk, een mini album verschenen. Meer over Erik Norlander en zijn bezigheden vind je in de biografie die Hans Ravensbergen enige tijd geleden maakte.

Dit nieuwe album van het drietal McCrite, Norlander en Schiff bevat een tweetal nummers, waarbij het draait om het monsterstuk Traveler On The Supernatural Highways. Met ruim 26 minuten laat het drietal aangevuld met Gregg Bissonette op drums en Greg Ellis op percussie horen waar Rocket Scientists voor staat. Elektronische synthesizermuziek met technische hoogstandjes, sfeerwisselingen en uitstapjes naar diverse muzieksoorten. Een instrumentale reis in zeven delen, waarbij diverse plaatsen worden aangedaan.

Het eerste deel – Part One – laat in zes en een halve minuut het gehele thema van Supernatural Highways horen. Oorspronkelijk was dit nummer ook geschreven door Norlander om als opener en finale van een album te dienen. Maar het verhaal wil dat in de studio het nummer langer en langer werd en continu bleef voortduren. Zonder overigens langdurig te klinken, komt dit ook zo over. Het nummer duurt continu voort en voegt daarbij steeds nieuwe elementen toe aan de muziek. Dit doet me met name denken aan de wijze waarop Mike Oldfield zijn “Tubular Bells” heeft vorm gegeven.

Part Two heeft een meer elektronische beat. Drums en bassticks geven dit deel net iets meer ritme en swing. Part Three laat een cello solo horen, overgaand in het kenmerkende geluid van de NS/Stick. Een funk georiënteerde compositie van Schiff, dat wonderbaarlijk goed in het gehele nummer past. Part Four begint rustiger met een piano en de intensiteit wordt steeds opgevoerd met toetsen, drums en stick tapping. Het vijfde deel is groovy, met een zware baslijn, fusion invloed en jazzy uitspattingen. Op Part Six krijgt het nummer een meer latinrock gevoel, met conga geluiden en andere Latijns-Amerikaanse invloeden, aangevuld met prachtige gitaar van McCrite. Alsof je Carlos Santana hoort spelen.

Het laatste deel Part Seven is dan het finale stuk en brengt je weer terug bij de vertrouwde geluid van Rocket Scientists, met schitterende toetsenwerk van Norlander, prachtige (akoestische) gitaarstukken, stick tapping en ritmische drum en percussie partijen.

Het tweede nummer op het album betreft een Norlander versie van het James Bond Theme “On Her Majesty’s Secret Service”, dat door John Barry werd geschreven voor de zesde Bond film met dezelfde naam uit 1969. Norlander heeft het uitgebreid met een blazerssectie – met Jon Papenbrook op trompet en Eric Jorgensen op trombone –  en Lana Lane mag enige vocale inkleuring geven aan het nummer. Een leuk extraatje op dit album.

Met dit minialbum doorbreekt Norlander de stilte die was gevallen rondom Rocket Scientists. Laten we hopen dat het volgende teken van leven van deze band niet zo lang op zich laat wachten.

Mario van Os