Rod While and Peter Daniel - Leonid 05:55
Rod While: basgitaar, gitaar, toetsen
Samples van percussie en drums
Vigil (2022)
Open The Cage (2021)

De in Buckingham (nee, niet in het kasteel) woonachtige Rod While heeft de smaak te pakken.

Decennialang speelde hij in bands en voor zich zelf. In 2021 kwam eindelijk zijn eerste solowerk,  “Open The Cage”, uit en nog geen jaar later is het opnieuw raak. Hij komt met zijn tweede cd, die “Vigil” is gedoopt. Ook deze keer geeft hij zijn instrumentale muziek weer een thema mee. Het gaat over waakzaamheid, alertheid, visie en zicht en de ongelofelijke potentie om het beste en het slechtste te zien in de wereld om ons heen.

While speelt elektrische gitaar, toetsen en basgitaar. Verder maakt hij gebruik van drums- en percussiesamples die hij (met toestemming) van anderen gebruikt. Op “Open The Cage” was While nadrukkelijk bezig een statement te maken als gitarist en bewust plaatste hij zijn gitaarspel op de voorgrond. Desgevraagd deelde hij me mee dat het onbewust is gegaan en dat het bij “Vigil” meer om de composities gaat en dat de gitaar een van de instrumenten in een virtueel orkest is. Hij geeft ook aan geen geweldig toetsenist te zijn, maar dat hij dankbaar gebruik maakt van de mogelijkheden die de technologie biedt waardoor je letterlijk elk geluid aan je vingers hebt hangen via synthesizers en samples. Het feit dat “Vigil” duidelijk relaxter van sfeer is en meer loungeklanken bevat is volgens hem dan ook toeval. Kennelijk was hij veel meer ontspannen toen hij deze muziek schreef dan bij “Open The Cage” het geval was.

We horen op “Vigil” nog steeds (prog)rock, klassiek, orkestraal, elektronica en jazzfusion, maar zoals al aangeven zijn er wel accentverschuivingen. Shimmer begint met stemmen, geluidseffecten en dreigend toetsenspel als  het nummer openbreekt met een geweldige gitaarsolo in de sfeer van Hackett en Latimer. We hebben direct het hoogtepunt en het meest proggy stuk van de cd te pakken. Er ligt een laagje fusion over het toetsenspel in Sibylline, zeker als er een trompet uit de klavieren lijkt te komen. Twee keer bouwt While een stukje tokkelgitaar in. Met Viridian hebben we dan toch nog een echt gitaarnummer te pakken. De vervormingen in zijn spel zijn te horen en bijna het gebrul van een leeuw.

Hierna slaat de sfeer behoorlijk om. De melodieën worden meer ontspannen, dromeriger en onheilspellender. De vaak zwevende toetsen nemen de overhand, met de nodige elektronica en de gitaar is inderdaad een van de instrumenten van het totale gezelschap. De piano voert de boventoon in Flicker, je moet heel goed luisteren om de gitaar te horen. While spreekt een gedachte uit, hij vraagt zich af of het mogelijk is aan te tonen dat wat we dromen ons handelen beïnvloedt en niet andersom, waarna een wekker hem uit deze gedachte doet ontwaken. Op Heliothrope komt de gitaar na een zweverig begin toch weer terug in een lange vrij rustige solo, met een enkel moment van rocken. Ook wat meer uitgesponnen solo’s zijn in de laatste twee nummers te horen, omgeven door dwarsfluit en saxofoon. We horen lichte fusion en een tikkie blues in Portmanteau en je kunt wegdrijven op de pianoklanken op Leonid.

Het valt te prijzen dat Rod While op zijn tweede solowerk niet te veel in herhalingen wil vallen. Hij legt wat meer de nadruk op toetsen en het creëren van een dromerige sfeer. Nog steeds is er een  fusion-invloed, maar dit is ook muziek die je in de lounchehoek kunt beluisteren en de gitaar heeft een iets minder prominentere rol gekregen. Ik geef zelf de voorkeur aan de meer aanwezige gitaarpartijen op “Out Of The Cage”, maar niettemin heeft While met “Vigil” wederom een smaakvol album afgeleverd.