De Duitse neo-proggers van RPWL brachten in 2023 hun zoveelste bejubelde cd uit. Collega Maarten Goossensen vond dat ze op “Crime Scene” weer een stap vooruit hadden gezet. Een mooie combinatie van pop en prog, met de warme stem van Yogi Lang en het altijd uitstekende gitaarspel van Kalle Wallner. Poppodium Boerderij in Zoetermeer vormde het decor voor de liveregistratie van dit album. Deze heeft inmiddels zijn weg naar een dubbel-cd gevonden.
De eerste cd bevat een integrale uitvoering van “Crime Scene”. Snel is duidelijk dat de band in uitstekende vorm steekt, Lang is goed bij stem en het geluid is uitstekend. De band trapt af met Victim of Desire, met ook meteen een glansrol voor Wallner. Lang kondigt Red Rose aan als een lovesong, het is betrekkelijk eenvoudig van structuur en toch pakkend. Dat geldt ook voor het iets fellere A Cold Spring Day in ’22. De drumcomputer is aan zet op Life In A Cage. We horen vervormde stemmen, waarbij de gitaar van Wallner zich aansluit om een beklemmende sfeer te creëren. Hij soleert weer op hoog niveau.
Ruim dertien minuten duurt King Of The World. De ritmes zijn meer tegendraads, Lang duikt even achter de mini-Moog (dat hoor ik hem zo graag doen!) en toetsenman Butch Keys mag ook even op de voorgrond treden. De Pink Floyd-invloeden zijn niet ver weg. In zo’n fraai lang nummer hoort ook een lange gitaarsolo. Afsluiter Another Life Beyond Control is niet zo bijzonder.
Set twee staat in het teken van oud werk. Zo is het flink beuken geblazen op A New World van “Tales From Outer Space”. De achtergrondzangeressen Caroline van Brünken en Carmen Tannich leveren (het hele concert overigens) een nuttige aanvulling op de zang van Lang. Hier mogen ze even solo, met begeleiding van Keys, die ook even jazzy tekeer gaat. Het spel van Wallner klinkt vervormd op Silenced (“The RPWL Experience”). Lang soleert weer even op toetsen en blaat door een megafoon om de boodschap van dit nummer kracht bij te zetten.
Wallner blijft maar solo’s strooien, de een nog fraaier dan de ander. Misschien de mooiste speelt hij op Hole In The Sky (“God Has Failed”), lang en vol emotie, met een David Gilmour-vibe. Aan het eind gaat de gitaar triomfantelijk de lucht in, zoals hij dat wel vaker doet.
Markus Grützner is een uitstekende bassist en hij mag tijdens The Shadow, even op de voorgrond, lekker aan zijn instrument plukken. Samen met drummer Marc Turiaux vormt hij een prima ritmetandem. Tannich zingt een stukje solo en Wallner teistert nu de snaren met ruige riffs. Roses (“World through my eyes”) als slotnummer kan niet uitblijven. Het publiek brult de titel uit volle borst mee, op naar het einde van een concert van wederom hoog niveau.
Ik smaakte het genoegen ook de beelden te kunnen bekijken. Om kort te gaan, het ziet er allemaal prachtig uit. Met “True Live Crime” heeft Lang cs een mooi document afgeleverd. In één doosje de nieuwste schijf integraal en een dwarsdoorsnede van ouder werk, met de sfeer van een liveoptreden, daar kan RPWL mee thuiskomen.