Manmade (1979)
Flying Colors (1978)
Inner Voice (1977)
Let Your Light Shine (1976)
RansHart (1974)
New Born Day (1973)

In de jaren zeventig was de legendarische Noorse jazzrockformatie Ruphus actief. De lp “Ranshart” wordt wel beschouwd als een van de beste Noorse progalbums van dat decennium. Collega Ralph Uffing had hier zo zijn eigen ideeën over. Feit is wel dat dit gezelschap internationaal behoorlijk aan de weg timmerde.

Na enige tijd in Duitsland te hebben gewoond groeide het aantal fans daar gestaag. De band trad veel op het Europese continent op, wat maakte dat veel Noorse fans dachten dat het een Duitse band was! “Flying Colours” is de vijfde lp van Ruphus. Alle zes (inmiddels op cd uitgebrachte) albums van Ruphus zijn in 2019 en 2020 geremastered. Jacob Holm-Lupo (White Willow) tekende voor deze operatie. Het lukte Ruphus deze keer de formatie ongewijzigd te laten sinds het uitbrengen van de vorige lp, “Inner Voice” een jaar eerder, iets wat voor dit gezelschap opmerkelijk valt te noemen.

De start is funky met Foodlover’s Diet. Sylvi Lillegaard laat direct horen wat moeite te hebben om de hoge noten te halen, dit leidt ertoe dat zij zich soms bijna overschreeuwt. Op het huppeltempo mogen Kjell Larsen (gitaar) en Jan Simonsen (toetsen) even kort soleren. Een stuk melodieuzer gaat het toe in Frysia. In een bedaard tempo mag Larsen nu uitgebreid zijn kunsten vertonen. Na een synthesizer intermezzo pakt Larsen de melodie weer op, die hem even later wordt ontnomen door Simonsen. Een licht bluesy accent legt Larsen in zijn spel op Easy Riser. Een kort gezongen stukje vormt de opmaat voor een jazzy pianostuk en met korte gitaarhalen komt dit nummer tot een eind.
Echt ontspannen klinkt het titelnummer, de basgitaar priemt zich naar de voorgrond, Asle Lilsen zorgt overigens toch voor een prima invulling van de baspartijen en samen met drummer Thor Bendiksen vormt hij een solide ritmetandem. Lillegaard gaat weer even chatten en als het basje maar door pruttelt strijden gitaar en toetsen wederom om voorrang.

Op een rustig nummer als The Rivulet komt de stem van Lillegaard het best tot zijn recht. De Fender Rhodes, maar vooral het vioolspel van gastspeler Trond Villa zorgen direct voor een andere sfeer. De muziek wordt vloeiender en toegankelijker. Tegen het eind wordt deze zang steeds zachter en subtiele vioolklanken leiden het einde in.

Op het slotstuk schieten de Noren uit hun slof. Dik negen minuten is voor hen erg lang en een nummer in drie delen opknippen is nog eens extra bijzonder. Rustgevend is de start met akoestische gitaar, we kunnen bijna spreken van een vreemde eend in de bijt. In deel twee zingt Sylvi afwisselend teksten en scat ook in een ontspannen sfeertje het hele instrumentarium op sleeptouw nemend. Alle instrumenten borrelen en knerpen dat het een lust is in deel drie. Na nog maar eens een stukje scatten, vullen de lichte jazzklanken uit de synthesizer de speakers, maar het slotwoord is toch voor Lillegaard, want haar scat-gezang is het laatste wat je hoort op deze plaat.

Ruphus was op “Flying Colours” duidelijk zoekende, misschien wel naar commercieel succes. De prog-invloeden van de beginjaren zijn ver te zoeken, de jazz-/fusion-invloeden zijn onmiskenbaar nog volop aanwezig, maar het geluid schuift iets meer op richting toegankelijkere pop, met een stukje klassiek gitaar als bonusuitstapje. De vraag of Ruphus het de jaren ’70 zou uitzingen is niet geheel ongerechtvaardigd, want na deze cd zouden niet minder dan drie van de vijf leden er de brui aan geven en leek het einde van Ruphus nabij.