The Clockwork Universe (2015)
One for Sorrow, Two for Joy (2013)
The Water Road (2008)
Shibboleth (2003)
Argot (2001)
Head (2000)

Enkele Jaren geleden werd ik aangenaam verrast door het zesde album van de voor mij volledig onbekende band Thieves’ Kitchen, getiteld “The Clockwork Universe”. De prog/jazz fan in mij kreeg een warm gevoel van binnen terwijl ik luisterde naar wonderlijke, avontuurlijke muziek die mij in de verte deed denken aan de hoogtijdagen van met name Bruford, Caravan en Gentle Giant.

Eclectische rock, zo wilden ze graag dat het genoemd werd en hoewel geen fan van dit soort sub-labels, ik kon me helemaal vinden in die omschrijving. Vooral het ongeveer twintig minuten durende The Scientist’s Wife was een openbaring. Zoveel bijzondere muziek in één stuk vervat, dat was (en is) een zeldzaamheid. Ik was dan ook zeer geïnteresseerd toen in 2019 al weer het zevende album werd aangekondigd wat uiteindelijk in september werd uitgebracht onder de naam “Genius Loci”. Alle nummers zijn van de hand van gitarist Phil Mercy en toetsenist Thomas Johnson, terwijl zangeres Amy Darby tekent voor het hoesontwerp.

Wat ik hoorde lag enerzijds in het verlengde van voorganger “The Clockwork Universe” en tegelijkertijd weer niet. De instrumentatie, de prachtige zang en de gecompliceerde ritmes/composities waren er nog steeds. Maar over het algemeen klinkt het nieuwe werk vlakker, minder avontuurlijk. De vijf stukken op “Genius Loci” liggen lekker in het gehoor, daar niet van. En er is wederom weer veel te ontdekken en te genieten, maar het hoge niveau van het zesde album wordt toch niet meer gehaald, jammer genoeg. Ook nu is er weer een twintig minuten durende song, The Voice Of The Lar. De andere nummers beginnen nu wel erg op elkaar te lijken, vooral openingsnummer Eilmer en het daarop volgende Uffington lijden daar onder: tegendraadse jazzy ritmes, op Big Big Train gelijkende muziek en composities, en niet alleen door de fluit en de vrouwelijke zang. Het kabbelt een beetje teveel naar mijn smaak. Beide nummers klokken zo rond de tien minuten. Dat laatste geldt niet voor The Poison Garden met ca. vier minuten het kortste nummer. De intro met alleen piano en zang klinkt fragiel en warm in dit nummer over de geest van de tuin.

Het reeds genoemde The Voice Of The Lar is het prijsnummer op “Genius Loci”. Een heerlijke instrumentale intro met Mellotron, orgel, basloopjes en inventief drumspel, waarna de gitaar los gaat. Pas ergens halverwege verschijnt de mooie zangstem van Amy Darby met onder andere een aantal Latijnse teksten. Het avontuurlijke en spannende karakter van eerdere albums komt hier goed tot uiting; absoluut hoogtepunt met een speelduur van twintig minuten. De Lar is trouwens de beschermgod van het huishouden in het oude Rome, het is maar dat je het weet. Mirie It Is is alweer het laatste nummer met een oud-Engelse tekst en melodie daterend uit de 13e eeuw, het oudste bekende niet-seculiere Engelse lied. Sfeervolle afsluiter mede door de fluit van Anna Holmgren (Änglagård) en de stem van Darby.

Genius Loci is ontleent aan het Latijn en betekent letterlijk ‘geest van de plaats’ ofwel de geestelijke atmosfeer rond een plek. De band heeft zich hierdoor laten inspireren: de unieke, bepalende aard van een plaats in de ruimte en de essentie van wat een plek tot de menselijke ziel maakt. Behoorlijk zware kost allemaal maar een mooie balans vormend met de ietwat lichtvoetige muziek.

Voor de goede orde: het gebodene is nog steeds prima, menig band kan nog een puntje zuigen aan wat de heren en dames hier produceren. Maar het blijkt toch lastig om over de lat te springen die ze in 2015 zelf op die hoogte hebben gelegd. Desalniettemin een klein uur zeer genietbare progressieve muziek van hoog gehalte.