Windom End

Perspective Views

Info
Uitgekomen in: 2020
Land van herkomst: Zweden
Label: Freia Music
Weblink: http://dutchmusicworks.com/?page_id=245
Website: http://windomend.com
Tracklist
The Dream (10:58)
Starless Sky (8:07)
Walk This Way (7:33)
Within the Shadow (2:49)
Revolution (9:24)
Ghost of the Past (10:22)
Mikael Arvidsson: zang, gitaar
Tobias Lundgren: drums
Tomas Nyström: gitaar, toetsen
Pierre Stam: basgitaar, toetsen
Perspective Views (2020)

De basis voor deze Zweedse formatie werd al in 2007 gelegd toen Tomas Nyström en Pierre Stam een discussie voerde over wie nu de beste gitarist aller tijde zou zijn. Toen ze beide uitkwamen bij Steve Rothery (Marillion) was de vriendschap een feit. Zanger Mikael Arvidsson werd later ingelijfd en drummer Tobias Lundgren maakt de line-up compleet. Deze laatste was lange tijd drummer bij Moon Safari. Ik zag hem de eerste keer aan het werk bij hun optreden bij Progfarm in 2011 en was enorm onder de indruk van zijn stijl en intensiteit. Zijn bandmaten stelde hem ook voor als “het beest”.

Het gezelschap maakt pakkende neo-prog die op de meer stevige momenten aan Knight Area doet denken, maar verder zich overduidelijk laat inspireren door het oude Marillion, IQ en vooral Arena. Het toetsenwerk doet veelvuldig denk aan dat van Clive Nolan (Arena) en het stuwende karakter doet denken aan IQ. The Dream is een bijzonder fijne opener in de zuiverste neo-prog traditie. Pakkende melodieën, stuwende instrumentale stukken en fijne tempowisselingen. De toetsen- en gitaarsolo’s vormen het hoogtepunt.

De ritmesectie is uitstekend! Niet alleen Tobias Landgrens laat horen nog altijd een zeer sterke drummer te zijn, ook bassist Pierre Stam staat zijn mannetje met Pete Trewavas-achtig basspel. Starless Sky is mooi, maar ook voorspelbaar en doet je vaak afvragen: ‘waar heb ik dit eerder gehoord’?. Mikael Arvidsson heeft overigens een prettige stem die prima bij de muziek past.

Ook bij Revolution zijn de verwijzingen naar Arena en IQ niet aan te slepen. Het gitaarwerk doet denken aan dat van John Mitchell (o.a. Arena) en de dreigende toetsen hadden ook zo van Clive Nolan kunnen zijn. Toch mis is af en toe wat creativiteit (lees: eigenheid) en vind ik de overgangen net iets te voorspelbaar.




Volgens het begeleidend schrijven hebben we hier te maken met “een Zweedse prog sensatie”. Dat is zeker nog niet het geval. Daarvoor zijn ze nog niet onderscheidend genoeg. Maar de potentie is zeker weten aanwezig en alle facetten zijn aanwezig om uit te kunnen groeien tot de nieuwe neo-prog vaandeldragers van de progwereld. De tijd zal het ons gaan leren.

Het album is vooralsnog alleen digitaal en op vinyl verkrijgbaar en zal in 2021 op cd verschijnen.

Send this to a friend