A Sense Of Loss (2009)
Lightdark (2008)
Clouds (EP-2007)
Slow, It Goes (2007)
The World Is Outside (DVD-2006)
Sol29 (2005)

Het moet ergens in 2004 geweest zijn dat ik in mijn zoektocht over het internet naar interessante muziek het nummer The Moment She Knew ergens tegenkwam. De voor mij toen nog onbekende Italiaan Giancarlo Erra heeft een aantal soundscapes opgenomen, daarover heen een geweldige gitaarsolo gezet, en het geheel gedeeld met iedereen die evenals ik op zoek is naar mooie dingen op het internet. Toen later het album “Sol29” uitkwam, heb ik een cd’tje weten te bemachtigen door een mail te sturen naar de maker van deze prachtige muziek. Ook de in eigen beheer opgenomen en geproduceerde dvd-r “The World Is Outside” is op eenzelfde wijze bij mij terecht gekomen.

“AfterThoughts” is ondertussen het vierde full-length album van Nosound en de opvolger van het uit 2009 stammende “A Sense Of Loss”. Met de ep “At The Pier” mochten we eind 2012 kennis maken met een aantal nummers van deze vernieuwde band. Deze band – oorspronkelijk als soloproject van Giancarlo Erra gestart – is ondertussen uitgegroeid tot een echte band met vaste samenstelling. Recentelijk is ook drummer Giulio Caneponi toegetreden tot de vaste bezetting van band, zodat de band compleet is. Op dit album is het drumwerk echter nog in handen van Chris Maitland (ex-Porcupine Tree). Ook horen we cellist Marianne DeChastelaine,  als gastmuzikante, op dit album meedoen.

Zacht intrigerende gitaargeluiden openen het album, enkele snaaraanslagen die langzaam worden aangevuld met een mysterieus keyboardeffect. In My Fears laat horen dat we duidelijk met een Nosound-album te maken hebben. Geen grote veranderingen, maar sterker dan voorheen, geëvolueerd door de jaren. Je wordt direct vanaf de eerste tonen gevangen door de ongrijpbare schoonheid. De emotie die Erra in zijn muziek weet te leggen, is onbeschrijfelijk.

Nosound is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een professionele band, die uitgestegen is boven zijn voorbeelden en een geheel eigen karakter en stijl heeft neergezet. Emotioneler, krachtiger, gevoeliger en warmer dan ooit. Elk nummer heeft zijn eigen sfeer en emotie, die je soms meevoert naar je eigen gedachten en dan weer uitbundig doet ontwaken. Een nummer als Wherever You Are voert je in het begin mee op een zacht golvende zee van emoties. Akoestische gitaar, het prachtige cellogeluid van DeChastelaine, gevoelige pianoklanken en de hypnotiserende stem van Erra. Halverwege het nummer zorgen Maitland’s drumpartijen ervoor dat je ontwaakt. Het tempo wordt opgedreven en het uitbundige toetsenspel geven een extra emotie. Het afsluitende toetsenspel is heerlijk.

Erra is van Italiaanse afkomst en dat steekt hij niet onder stoelen of banken – dat mag je dus ook horen. Hij heeft zijn heerlijke Italiaanse accent behouden hetgeen de muziek soms nog wat mysterieuzer maakt. Bijna onverstaanbaar, waardoor je kunt wegdromen en genieten van de klanken. Op Paralysed zingt hij gewoon in het Italiaans, waardoor het misschien wel het gevoeligste nummer op het album is geworden. Met name het ‘schreeuwende’ geluid aan het eind kan je niet onberoerd laten.

Twee nummers kennen we natuurlijk al van zijn eind 2012 uitgebrachte ep “At The Pier”. Two Monkeys – nu in de ‘echte’ versie – brengt nog steeds kippenvel teweeg. Het gevoel, de ingetogen uitbundige sfeer, de emotie die van dit nummer afspat, dat is waarom ik jaren geleden viel voor de muziek van Giancarlo Erra. Ook The Anger Song kennen we van deze ep, waarin met name de krachtige en duidelijke invloeden van Maitland’s drumtechnieken aanwezig zijn.

Afterthought besluit dit wederom prachtige product, geleverd door Giancarlo Erra en zijn volwaardige band, met een nabeschouwing. Zachte pianoklanken sluiten dit album op een rustige en waardige wijze af.

Sinds de band gecontracteerd is bij Kscope is de presentatie natuurlijk ook van de hoogste kwaliteit. Het album is in meerdere versies verkrijgbaar, waaronder een speciale 2 disc versie met – naast de normale cd – een 5.1 surround mix, inclusief dts, op dvd-a en een dubbele hq vinyl versie. Maar het draait uiteindelijk om de muziek en die is wederom van topkwaliteit. Een album dat ik van harte aan een ieder kan aanbevelen.

Mario van Os

CD + DVD-audio:

2LP: