The Beauty Of Our Youth (2013)
Entropia (2012)
Duun (2012)
Children Of E.L.B. (2010)
Come On Pioneers (2007)
Give it an empire (2005)

Olav Duun is een Noorse fictieschrijver die leefde van 1876 tot en met 1939. In Noorwegen en Scandinavië wordt hij gezien als één van de belangrijkste schrijvers van de twintigste eeuw. Zijn boeken zijn naar Noorse traditie geschreven in het ‘Landsmål’, een soort boerendialect die zich ontwikkeld heeft tot het ‘Nynorsk’, een van de officiële schrijftalen van Noorwegen. Het onofficiële verhaal gaat dat hij ooit slechts één stem miste om de Nobelprijs voor literatuur te winnen.

Duun is door cultuurminnend Noorwegen altijd als een inspirator gezien, zo ook door muzikant en landgenoot Erlend Viken, bijna honderd jaar later na dato. De boeken van Olav Duun inspireerden de zanger, gitarist en toetsenist van de band Soup tot het maken van een cd vol met traditionele Noorse muziek, waar vooral de sfeer van het land tot uiting moest komen. Een mooie anekdote  is dat dit album eigenlijk een impuls was en in één week geschreven en opgenomen is.  Viken heeft alle instrumenten zelf bespeeld, op wat baspartijen na, die zijn opgenomen door Soup collega bassist Jan Tore Megård.

We wisten het eigenlijk al door de verschenen Soup albums, maar ook hier etaleert Erlend Viken wederom dat hij een begaafd instrumentalist en zanger is. Eigenlijk is het ongekend dat deze hoge kwaliteitsmuziek door één persoon wordt gefabriceerd en dat met zijn variërende stemgeluid het project heel divers klinkt . De teksten zijn gezongen in het Noors, daardoor ga je automatisch gedetailleerd luisteren naar de techniek en de sound, waardoor je vaak denkt dat je naar meerdere zangers luistert. In een persoonlijk contact wist hij mij uiteindelijk toch te overtuigen dat hij alleen op het album zingt en geen assistentie krijgt van anderen. Overigens zijn enkele van de teksten wel geschreven door de broer van Viken.

De cd begint met het geluid van de golven van de zee die op de Noorse rotsen slaan. Een sereen piano-entree met begeleidend vioolgeluid zorgt gelijk voor een melancholisch begin van het album. Het tweede nummer, Ein Lyt Verra Hard, vervolgt met een typisch akoestisch gitaargeluid en het ritme wordt gevormd door een grote handtrom of ook wel ‘Sami’ trommel genoemd. Wat later haakt de accordeon van Viken in en zingt hij in meerstemmige zang de Noorse tekst. Het moet bijna wel karakteristiek zijn voor de Noorse muziek zijn die in 1900 op het boerenland geklonken moet hebben. Ook is er een hoofdrol voor de akoestische gitaar in het mysterieuze Vedtjuven Pa Lauvoja. Enige vergelijking met de andere Soup albums kan je vinden in Hilderoja, wat een opeenstapeling van soundscapes is en daardoor veel overeenkomsten kent met de hedendaagse post-rock. Het heeft wat weg van de interlude Psycho, wat op “Come On Pioneers” staat. Ook Menneske Og Maktene heeft een opbouw die de liefhebbers van post-rock ongetwijfeld zal behagen. Het heeft een heerlijk slepende symfonie, met bombastische climax. Verder zijn er nummers op het album te vinden die een mengeling van melancholie en optimisme met zich meedragen en met behulp van de Mellotron zal de liefhebber van pure muziek een fantastisch uurtje beleven.

Het is u waarschijnlijk al duidelijk; dit is geen reguliere prog-rock beuk cd, maar een folkloristisch meesterwerkje waar spaarzaam elektronische elementen in zijn verwerkt, die desondanks ook de liefhebbers van postrock zal kunnen behagen. Of beter gezegd; de liefhebbers van meeslepende, symfonische en integere muziek zullen dit album ongetwijfeld waarderen. Schaf het snel aan, dit kan in de nabije toekomst nog wel eens een collectie item worden.