Khasan Salikhov en Khusan Salikhov-toneelspel

Inside Seventh Story (dvd) (2010)
Seventh Story (2010)
Overlook (2008)
Audio Diplomacy [live/dvd] (2005/2007)

fromuz - Inside7thStory

Het concert op deze dvd is een integrale  uitvoering van “Seventh Story”, het prestigieuze derde  album van de  Oezbekistaanse fusionband From.Uz. Als ik vertel dat het hier gaat om enigszins uitgebreidere versies tijdens een try-outconcert, zal velen de schrik om het hart slaan. From.uz  staat namelijk bekend om z’n wat fragmentarische  muziek, maar neem maar van mij aan dat de band live een vloeiender totaalgeluid heeft dat met meer energie en passie gebracht wordt. Hun eigenzinnige mix van King Crimson, The Mahavishnu Orchestra en Riverside weet dan ook constant te boeien. Samen met de futuristische kikker op de voorzijde van het hoesje is het behoorlijk kicken op deze schijf.

Gedurende twee avonden in september 2008 zijn de podiumprestaties van de bevlogen muzikanten vastgelegd. Het moment waarop deze registratie plaatsvond, is opmerkelijk want dat was enkele weken voordat de band de studio in ging om “Seventh Story” op te nemen. De dvd belicht de laatste try-outs van het werkstuk en als je mag afgaan op de gezichten van de bandleden ging het wel lekker op het podium.

Gitarist Vitaly Popeloff lijkt helemaal in zijn nopjes. Als hij zichzelf hoort moet hij toch enorm tevreden zijn met zijn dominerende rol binnen de band. Hij laat het geheel fonkelen op werkelijk ontzagwekkende wijze waarbij ik me afvraag: is de man nu zo goed of is hij boven zichzelf uitgestegen? Popeloff is meesterlijk bezig op z’n elektrische gitaar. Neem bijvoorbeeld Parallels dat op “Seventh Story” een tamelijk saaie epic is, maar dat op deze dvd een enerverende brok muziek blijkt te zijn. De man rifft er lustig op los. Lange nummers als Desert Circle, het uptempo Taken en Influence Of Time gieren voorbij en steeds maar blijken Popeloff’s loopjes en solo’s al even virtuoos ondersteund te worden door bassist Sur’at Kasimov. Regelmatig zoeken de twee elkaar op voor een aantal synchrone partijen. Beiden zijn onbetwist de blikvangers van de band.

Ter afwisseling speelt Popeloff ook een paar keer op z’n fretloze synthgitaar zoals in Desert Circle waar hij een jazzy Spaans sfeertje neerzet. Voorheen kon de man nog weleens beticht worden van gepiel, maar hier is zijn spel op de synthgitaar bijna functioneel te noemen.

Over de overige bandleden valt toch ook wel wat positiefs te zeggen. Zo heeft de geschoolde drummer Ali Izmailov een lekkere mep. Zijn partijen zijn gedreven en heerlijk losjes. Hij brengt precies datgene wat de fusion van de band nodig heeft. Noemenswaardig is ook het spel van toetsenist Igor Elizov. Hij heeft de bekwaamheid in huis die zijn bandmakker Albert Khalmurzaev niet zo heeft. Elizov komt met prachtig spel op de vleugel in het rustpuntje Bell of the Earth, een new-age achtig nummer dat gestalte krijgt door ondermeer tubelar bells, vibrafoon, marimba en contrabas. Hij doet alle belangrijke toetsenpartijen bij From.uz. Voor Khalmurzaev rest niets anders dan een rol als gatenvuller en daar zal mijn collega-recensent Erik Groeneweg beslist niet rouwig om zijn. In zijn bespreking van From. Uz’ debuutalbum was Erik namelijk niet bepaald positief over het spel van Khalmurzaev. Op deze dvd  komt hij tevens met vibrafoon en akoestische gitaar. Hij past eigenlijk perfect bij de band waar iedereen behoorlijk veelzijdig bezig is.

Het vermeende concept van “Seventh Story” wordt er met deze dvd weliswaar niet duidelijker op, het krijgt wel meer vorm. Een groot scherm achter de band toont de weinige regels tekst die als een soort poëzie door de muziek heen gevlochten zit. Het lijkt wel een beetje een autocue, maar het schept wel een eenheid in het geheel. Vooral omdat het concert ingeklemd zit tussen de akoestische nummers Perfect Place en Perfect Love. De vaak bekritiseerde zang van Popeloff geeft trouwens een zeer welkome humane sfeer aan de muziek. Af en toe verschijnt er een toneelspeler op het podium voor een weinig zeggende performance. Het is eigenlijk nogal maf maar storen doet het niet. Het gestoei met een volgspot in het vlotte Taken is zelfs wel functioneel maar de rest lijkt me volstrekt overbodig. Wat ik nou echt niet begrijp is dat bij het slot van het concert Vitaly Popeloff en Albert Khalmurzaev een bos bloemen krijgen en hun overige bandleden niet. Oké, beiden zijn leiders van From.Uz, maar ik heb toch echt een band van vijf muzikanten gezien.

De beelden van het concert hebben hoofdzakelijk een aardse tint waardoor contrasten met blauw en rood heel mooi overkomen. De beelden zijn trouwens met vier camera’s gemaakt en ogen vrij professioneel. Typisch is wel dat nadere technische informatie over zowel beeld als geluid ontbreekt, maar daar val ik niet over. Wel aanwezig is een drietal features. Er is vijftien minuten beeld van de voorbereidingen naar het concert toe onder de naam Working Episodes. Er is een backstage reportage en een gezellig interview, maar zoals zo vaak is twee keer kijken al een keer te veel.

Al met al is dit een prima dvd die wat mij betreft het reguliere album behoorlijk overstijgt. Er is een hoop leuks te horen en te zien en dat voor een band die pas enkele maanden in deze samenstelling bezig is. Never change a winning team zei hij hoopvol.