Live Our Lives (2000)
Beat The Drum (1998)
The Wedge (1986)
Knight Moves EP (1986)
The Sentinel (1984)
Arrive Alive (1981)

Ik heb altijd een groot respect gehad voor Pallas. Waar IQ mij soms overkomt als een groep lui die elkaar zo nu en dan tegenkomen, Marillion als een op drift geraakt schip en Pendragon als een groep volgelingen rond die éne man, is Pallas eigenlijk de enige échte groep. Het is ook treffend te zien dat al die tweedegeneratieproggers óók een dagje ouder worden. Dat was bij Pallas al goed te zien in het hilarische fotootje in het midden van het boekje van “Dreams Of Men”, hun laatste cd, waar ze het ‘ouderworden’ haast als een geuzenpenning droegen.

De uitgave van deze dvd roept wat vraagtekens op, maar is aan de andere kant zo logisch als wat. Immers, het betreft een uitgave van Metal Mind, en die hebben een goede lobby in Katowice, alwaar het onder proggers reeds zeer bekende Slaski Theater gevestigd is. Financieel motief of niet, er zijn kosten nog moeite gespaard om deze dvd tot een succes te maken. Het artwork mag wat onprofessioneel overkomen, de dvd zelf klinkt als een klok, Pallas is in absolute topvorm en de dvd staat boordevol – soms hilarische – extra’s.

Daarbij verdienen de samenstellers ook een compliment voor de keuze van opgenomen nummers. Of het nou toeval is of niet, slechts Cut And Run en Midas Touch doubleren met de vijf jaar geleden uitgekomen dvd “The Blinding Darkness” (2003). Waar dié dvd zich vooral concentreert rondom “The Sentinel” (1984) en het daarvoor uitgekomen “The Cross And The Crucible” (2002), legt deze nieuwe dvd de nadruk op Pallas’ laatste studiowerk, het groeiplaatje “The Dreams Of Men“, die met 5 van de 9 tracks het sterkst vertegenwoordigd is. Voor de rest vult Pallas het op met de gaatjes die men bij “The Blinding Darkness” had laten liggen.

Alan Reed – terecht door collega Maarten Goossensen uitgeroepen tot één van beste zangers van de neoprog – is buitengewoon goed bij stem. Aan het begin van het concert maakt hij al indruk met het lyrische Ghostdancers, hij is helemaal in topvorm in het beklijvende, hartverscheurende Invincible, beide van de laatste plaat.

Oud werk krijgt ook de gelegenheid te schitteren op deze dvd. Opmerkelijk is daarbij de constatering dat het nieuwe werk niet onderdoet voor het oude werk, hoewel het fijn is dat men het op “The Blinding Darkness” node gemiste Heart Attack (naar mijn mening het hoogtepunt van “The Sentinel”) heeft opgenomen. Grootste verrassing is een uitstekende versie van Queen Of The Deep, van “Arrive Alive” (1981), dat een verpletterende indruk maakt, en wel de definitieve versie genoemd kan worden. De toetsensolo van Ronnie Brown in dit nummer is om door een ringetje te halen, en de band oude rotten laat de oude garage-prog van de “Arrive Alive”-tijden oppermachtig herleven.

Pallas weet met zijn majestueuze, krachtige geluid als geen ander het Poolse publiek te bespelen, en de verwende symfonische rockliefhebber te geven wat-ie wil. Met uitzondering van de toegift Arrive Alive en het instrumentale tussendoortje Northern Star, klokt vanaf track 5 geen nummer meer ónder de 10 minuten. En door de dvd is mij pas nú opgevallen hoe bizar mooi The Last Angel is, en hoe verbluffend goed gitarist Niall Mathewson daarin is. Graeme Murray, zoals altijd fabuleus op de Rickenbacker bas, mag in het erop volgende Invincible even meezingen, maar het is Reed die de sterren van de hemel blijft zingen.

Ja, het beproefde recept van de Metal Mind-dvd’s, allemaal op dezelfde manier, in dezelfde zaal opgenomen, krijgt hier een volgend hoogtepunt. “Moment To Moment” is een tópproduct, tot in de puntjes verzorgd. Een absolute aanrader. Op naar de volgende cd, zou ik zeggen, want Pallas verkeert in bloedvorm!

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder