Simon Dahström: basgitaar
Magnus Florin: zang, gitaren
Ronnie Jaldemark: guitaren, toetsen, zang
Mick Nordström: drums, zang
In Limbo (2010)
Lava Engine (EP-2008)

Lava Engine is een veelbelovende progressieve rock/metalband uit Zweden, opgericht in 2006 door Magnus Florin. Hun eerste ep uit 2008 werd door diverse media groots ontvangen en bejubeld. En na ruim twee jaar zijn ze terug met een prachtig album. Alhoewel dit album maar net over de dertig minuten klokt, wordt het door de band als een volwaardig album gepresenteerd.

De uitzonderlijke uitstraling van deze band begint al bij het hoesje. Een jong meisje, Sandra Johansen, die je zeer droevig en indringend, met betraande ogen en uitgelopen mascara, aankijkt. Het geeft perfect aan wat je van dit album kunt verwachten, donkere melancholische progmetal, met ruwe randjes, prachtige melodieën en meeslepende solo’s. Met hun emotionele teksten word je meegenomen in verdriet en geluk, naar je diepste angst en grootste vreugde: ‘Someone undo this pain of mine’.

Het album opent meteen stevig met Drain Your Soul. Na een korte intro barst Lava Engine los met een stevige drumlijn, zware baslijnen en pakkende gitaar-riffs. Krachtige vocalen worden afgewisseld met zachtere harmonische zang. De stem van Magnus Florin is geweldig. Hij heeft een rauwe, heldere en zuivere stem. Op Ctrl Z laat hij de uitersten van zijn stem horen, waarbij ook een gruntstem hoort, vergelijkbaar met die van Mariusz Duda van Riverside.

Het titelnummer In Limbo begint met een akoestische gitaar en is rustiger dan het openingsnummer. Maar ook dit nummer heeft stevige gitaarsolo’s, waarbij de elektrische en akoestische gitaar elkaar afwisselen. Het kent verschillende tempowisselingen en bevat  zware basmelodieën.

De muziek van Lava Engine is moeilijk in een hokje te passen, ze hebben zeker hun eigen stijl. De beste vergelijking is nog te vinden in de meer melodieuze kant van hun landgenoten Opeth, denk met name aan het album “Damnation”. Daarnaast hoor ik ook invloeden van de Amerikaanse band Redemption.

We hebben hier met een band te maken waarvan we in de toekomst zeker nog meer gaan horen. Toen de eerste ep van Queensryche werd uitgebracht in 1983, wist ik meteen dat we met een klasseband te maken hadden, die een geheel eigen stijl ontwikkelde. Lava Engine is ook één van dit soort zeldzame bands met een geheel eigen identiteit. Ik voorspel dan ook, op basis van dit mini debuutalbum, dat ze snel zullen doorbreken.

Mario van Os