Origine: The Black Crystal Sword Saga Part 2 (2019)
A New Dawn Ending (2014)
Soulless Child (2011)
The Alliance of the Kings
The Black Crystal Sword Saga Pt. I (2010)

Wanneer je als recensent geprikkeld wordt door een band, artiest of specifieke cd, kijk je natuurlijk verder dan je neus lang is.

Zo bracht Daniele Mazza mij dichter bij zijn project en broodheer Ancient Bards. Om precies te zijn: de combinatie van Mazza en zangeres Sara Squadrani resulteerde in een grote nieuwsgierigheid. Squadrani is de zangeres van Ancient Bards maar speelt ook een opzienbarende rol binnen Mazza’s solo-album.

Acient Bards is opgericht in 2006 door de genoemde toetsenist en de thuisbasis van deze band is Rimini in de streek Emilia Romagna, Italië. De band bestaat momenteel uit vier kernleden, Mazza, Squadrani, gitarist Claudio Pietronik en basgitarist Martino Garattoni. Op moment van verschijnen van deze cd participeren drummer Federico Gatti en gitarist Simone Bertozzi, maar die lijken de band inmiddels weer verlaten te hebben. Deze instrumenten worden ook op eerdere albums door verschillende en afwisselende muzikanten ingevuld.

Filmisch, groots en episch, theatraal en bombastisch. Veel meer is er niet nodig deze symfonische (power) metal te omschrijven. Zoals meer bands beweegt deze formatie zich muzikaal tussen groepen als Nightwish, Epica, Delain en Rhapsody of Fire. Waar andere formaties je het schaamrood op je wangen dwingt, hoeft Acient Bards zich daarover niet druk te maken. Alle facetten binnen de muziek zijn uiterst verzorgd en technisch door een ringetje te halen. Er gebeuren echter geen nieuwe dingen, de songs zitten vol met staccato’s, orkestraties en bombast zoals we vaker tegenkomen in het genre. Ook een verteller is actief op deze cd, hij verschijnt aan het begin en het einde en versterkt het fantasy aspect van de plaat. Feitelijk is dit album de opvolger van het debuut “The Black Crystal Sword Saga Pt. I”, dat in 2010 verscheen.

De absolute meerwaarde voor deze band is de zang van Sara Squadrani. Zij is van absolute buitencategorie en verdient een groter publiek dan Ancient Bards als trouwe fan-base heeft. De dame heeft een strot waarvoor je een diepe buiging maakt. Je zou bijna zeggen dat haar prestaties imponerend zijn en mijn gedachten gaan vaak uit naar Celine Dion, niet de minste zangeres zou ik zeggen. Elke toonhoogte, elke noot is bij Squadrani raak. In The Great Divide, het absolute slotstuk van het album, is zij indrukwekkend met een klassiek ingezongen interlude. Maar laten we ook niet doen of zij nog ontdekt moet worden, Arjen Lucassen was daar in 2013 al achter, hij maakte gebruik van haar diensten tijdens “The Theory of Everything” waarin zij de rol van Girl vertolkte. Naast de zang van Sara Squadrani vind je sporadisch ook grunts van gitarist Simone Bertozzi, hij figureert tijdens enkele songs.

Ook bassist Martino Garattoni verdient wat mij betreft een eigen alinea, zijn spel op Impious Dystopia is vooruitstrevend experimenteel en voor de liefhebber een pluspunt. De mixer van dienst vergeet hem nergens, gedurende de meeste songs is hij altijd subtiel, maar duidelijk aanwezig. Geen zonde, want het versterkt het karakter van de muziek op positieve wijze.

Ancient Bards heeft een uitstekend album afgeleverd dat wellicht meerdere luisterbeurten nodig heeft om tot volledige wasdom te komen. Er gebeurt ontzettend veel binnen de composities, zeker als je fan bent van snelle gitaarpartijen, grootse koorpartijen, symfonisch bombast en zang van een frontvrouw die kan concurreren met Floor Jansen, Simone Simons en vele andere topzangeressen.