Awaiting the Sound of the Chimes (12:53)
Kay Bouten: gitaar
Daan Dekker: zang
Rico Noijen: drums
Boris Suvee: basgitaar
Remco van der Veen: toetsen, achtergrondzang

Het is alweer ruim acht jaar geleden dat we Armed Cloud mochten ontdekken voor het prestigieuze project “Dutch Exposure”. Deze band viel toen op door hun muziek, maar ook door hun enthousiasme en plezier in het musiceren.

Ook nu bewijst Armed Cloud weer dat ze weten dat het bij muziek vooral draait om de beleving van de muziek. Het speciale VIP Pakket – dat ik mocht ontvangen – omvat niet alleen de nieuwe cd, maar ook ruime informatie over de band en het album en daarnaast een Triple Torque: een ambachtelijk gebrouwen tripel biertje met frisse, koriander- en sinaasappelsmaak. Hierdoor wordt het beluisteren van het album – zeker in de huidige coronatijd – alsnog een prachtige beleving met goede muziek en een lekker biertje. Nogmaals dank aan de heren voor deze mooie verrassing.

Sinds hun vorige album, “Master Device & Slave Machines”, is er een kleine bezettingswisseling geweest: gitarist Wouter van de Veen is vervangen door Kay Bouten. Bouten brengt zijn eigen gitaargeluid mee. Hij neemt volop de ruimte om te experimenteren op zijn gitaar – met zijn eigen ontworpen killswitch effect, hetgeen een aantal heerlijke gitaarsolo’s tot gevolg heeft. Dit is meteen goed hoorbaar op het door Bouten zelfgeschreven nummer Heat Of Darkness. Een stevig gitaargeoriënteerd nummer met duidelijke invloeden van Eddie Van Halen. Ook het begin van Big Bang Theory geeft dat VanHalen gevoel.

De rest van de band is gelijk gebleven en zou eigenlijk voor onze lezers geen introductie meer behoeven. Cloud Overture is zo’n nummer waarin de band laat horen waar ze instrumentaal toe in staat zijn: stevige rock met een sterke drum- en basbasis, heerlijke gitaarsound en een prettig ‘vuig toetsenspel. Toetsenist Remco van der Veen is sterk aanwezig op het album, regelmatig mag ook hij de ruimte nemen om te experimenteren en voegt hij een extra dimensie toe aan de nummers door onder andere het gebruik van analoge synthesizers. Drummer Rico Noijen zorgt wederom voor de stevige ondergrond in de muziek; een prachtige melodische drumstijl met heftige wilde uitbarstingen. Bassist Boris Suvee zorgt samen met Noijen voor het ritmische hart van Armed Cloud. Zijn diepe basspel met zware riffs zorgt voor de stevige sound van het album. In het prog-popnummer Wound In My Heart zorgt Suvee voor de funky uitstraling.

Zanger Daan Dekker is wellicht het meest kenmerkende in het geluid van Armed Cloud. Dekker heeft een heldere cleane zangstem, maar is vooral herkenbaar door zijn ruwe grungeachtige stem en een aanzwellende hoge, ietwat hese schreeuwerige zangstem. Op het openingsnummer Torque horen we een emotionele lieflijke Dekker, op Heat Of Darkness zwelt zijn zangstem aan tot een gruntende en schreeuwerige Dekker en op Big Bang Theory horen we vooral een Dekker met een cleane zangstem.

Op het ballad-achtige Under The Horizon wordt de zang van Daan Dekker aangevuld door Remco van der Veen. Dit levert een mooi duet op met een falsetstem á la Jeff Buckley en Leprous, Nergal/behemoth grunts en Deftones screams. Het nummer Under The Horizon, dat schitterend wordt voorafgegaan door Cloud Overture, is zeker één van de sterkste nummers van Armed Cloud. Een heerlijk melodieus nummer, met – zeker in het tweede gedeelte – schitterend experimenteel toetsenspel afgewisseld door prachtige gitaarsolo’s. Dit nummer doet me sterk denken aan Porcupine Tree in hun hoogtijdagen.

Met Awaiting The Sound Of The Chimes levert Armed Cloud het langste epische nummer tot nu toe. Dit nummer is dan ook het visitekaartje van “Torque”. Hierin komt alles samen en laat de band nogmaals horen waar ze goed in zijn. Het thema van het album “Torque” is je weg vinden in een maatschappij waarin iedereen in de heersende norm moet passen. Recente gebeurtenissen die aanzetten tot haat, populisme, misleiding, oproer en zelfs geweld, worden bezongen op dit album. In Awaiting The Sound Of The Chimes wordt dit thema duidelijk aangehaald, met teksten als ‘Tension in the streets’, ‘The riot of our time’, ‘Blood runs in the streets’ en ‘The Government will fall’.

Armed Cloud is er wederom in geslaagd om een sterk album neer te zetten. Professioneel neergezet en opgenomen in de Toneshed Recording Studio, hiermee is de ‘dynamische productie en vette sound’ gegarandeerd. Sterke Progmetal muziek – à la Fates Warning en Savatage – met een symfonisch karakter en alternatieve sound – vergelijkbaar met Muse en Disturbed – overgoten met een vleugje ruwe metalcore à la Avenged Sevenfold. Zoals de band zelf zegt: ”Prog genoeg voor de progliefhebber en ruig genoeg voor de metal liefhebber.”

Op 28 november 2020 brengt Armed Cloud het nieuwe album “Torque” uit met een speciale albumstream op YouTube. Zorg dat een lekker speciaal biertje klaar staat om volop te kunnen genieten!