Elcio Cáfaro: drums
David Paiva: basgitaar, zang
Ronaldo Rodrigues: toetsen
III (2023)
Caravela Escarlate (2019)
Rascunho (2016)

Het is een opvallende match, een Braziliaanse progband en een Noors platenlabel, maar wel een slimme. Waar het voor Zuid-Amerikaanse groepen lastig is om voet aan Europese wal te zetten, lukt dat Caravela Escarlate met deze deal. En ik hoop dat het ze geen windeieren zal leggen.

Net als op het album “Caravela Escarlate” is het op dit derde album jaren 70 troef. De invloeden van Emerson, Lake & Palmer en Trace, maar ook Triumvirat zijn overduidelijk aanwezig. Het zal je daarom niet verbazen dat het drie kwartier genieten is voor de liefhebbers van (retro) toetsenwerk. Ben je sterk gehecht aan gitaarsolo’s, dan moet ik je teleurstellen. Opener Bússola Do Tempo zet dan ook gelijk de bakens: speels aandoende toetsenloopjes, een hoogpolig tapijt van Hammond en het kenmerkende basgeluid van een Rickenbacker. De zang van bassist David Paiva is in het Portugees. Zijn stem is aan de vlakke kant en kan neigen naar verveling.

Productioneel had het ook vetter gemogen. De dunne en cleane productie laat zich in negatieve zin gelden in Castelos Do Céu. Met de toetsen vooraan in de mix en galm op de zang komt dit het drukke en daardoor aan Cast denkende nummer niet ten goede, tenzij je in staat bent daar doorheen te luisteren. Ondanks een ‘minder is meer’ begin kent Sonhos Medievais datzelfde euvel. Enkele gave toetsensolo’s van Ronaldo Rodrigues maken gelukkig veel goed. Nee, doe mij dan maar het instrumentale Mandala met breed uitgesponnen toetsenpassages, waaronder veel Mellotron en Hammond.

Met ruim tien minuten is Cruz Da Ordem het beste nummer. Sterk beïnvloed door Emerson, Lake & Palmer, dus veel Hammond en een sterk stuk met dominante baspartijen waar Rodrigues alleen mag volgen. De zang is beperkt tot een paar regels. In het korte Ciclos is het weer drukte troef met een overenthousiaste mengelmoes van toetsen en ritmes. Het slotakkoord heet Filtro Dos Sonhos. Hier krijgt het trio de gelegenheid zich nog eenmaal individueel te onderscheiden, want dat de mannen spelen kunnen is wel duidelijk.

Deze Brazilianen zijn duidelijk liefhebbers en weten waar de mosterd wordt gehaald. Liefhebbers van retro en veel toetsen zullen zich aan “III” geen buil vallen.