Foto’s: Tim Tronckoe
Ruim tien jaar na het spraakmakende “Retrospect”-optreden in het uitverkochte Klokgebouw te Eindhoven en ter ere van hun (ruim) twintigjarige bestaan, geeft Epica twee (wederom uitverkochte) concerten in AFAS Live te Amsterdam. Met deze zogeheten “The Symphonic Synergy” pakt Epica wederom flink uit. Samen met een groot symfonisch orkest – met onder andere meerdere blaas- en strijkinstrumenten – een kinderkoor, het kamerkoor PA’dam, achtergrond- en gastzangeressen, wordt een bijzonder optreden neergezet. Vuurwerk, pyro’s, een geweldige lichtshow en verschillende visuals ontbreken ook niet tijdens dit optreden. “Een ervaring die de bezoekers zich nog lang zullen heugen,” aldus toetsenist Coen Janssen. Zangeres Simone Simons voegt hier aan toe: “Symfonische metal zoals het eigenlijk bedoeld is.”
Het tweede optreden op vrijdag 20 september 2024 wordt tevens via een livestream aangeboden, zodat het wereldwijde Epica-legioen live mee kan genieten. Fans die niet in persoon aanwezig kunnen zijn krijgen zo de mogelijkheid om dit exclusieve optreden in real time te ervaren via een professionele multicam livestream. Uw recensent die op deze vrijdagavond in het buitenland vertoefde kon op deze wijze toch dit optreden meemaken. Laten we zeggen dat dit een van de positieve gevolgen van de coronapandemie is.
Stipt om acht uur start de stream en het concert. Na een introductievideo begint het voltallige symfonische orkest met Unleashed. Kort daarna verschijnt Simone Simons in de spotlights en neemt de zang voor haar rekening. Hierna verschijnt de gehele band op het podium. Na deze enigszins rustige start barst Epica los met The Essence Of Silence; stevige metal met sterke grunts van Mark Jansen, die zeker mede bepalend zijn voor het geluid van Epica.
Het podium is groots opgezet en biedt ruim plaats aan het orkest. De zitplekken voor de orkestleden loop ietwat schuin op, zodat alle muzikanten goed te zien zijn. Ook de meerdere camera’s zorgen ervoor dat alle orkestleden op het juiste moment in beeld kunnen worden gebracht. Daarvoor staat de band met het toetsenbord van Coen Janssen op wielen, dat voor het orkest langs kan bewegen. Daarnaast heeft Janssen ook een aantal draagbare toetsenborden, zodat hij zich vrij op het podium kan bewegen. De drums hebben natuurlijk een vaste plek, voorzien van een extra camera, zodat de verrichtingen van Ariën van Weesenbeek goed bekeken kunnen worden.
De gitaristen hebben hun favoriete plek, maar kunnen vrij over het podium bewegen en springen. Simons – die regelmatig van kleding wisselt – heeft een prominente plek op het podium; midden vooraan in de directe spotlights en goed in beeld voor een vaste en bemande camera en soms in het midden tussen het orkest, waardoor de impact van het orkest ook goed kan worden ervaren. De dirigent is voor een klassiek orkest een aparte verschijning. Met een hanenkam en later backstage met een t-shirt van Therion, is het duidelijk dat metal zijn duidelijke voorkeur heeft. Het gehele orkest lijkt deze muziek ook zeker te waarderen.
Verder moeten de achtergrondzangeressen nog vermeld worden. Van links naar rechts zien we Marjan Welman (Autummn, Vetrar Draugurinn), Linda Janssen (vrouw van toetsenist Coen) en Marcela Bovio (Stream Of Passion, MaYaN). Deze drie dames zullen ook de achtergrondzang op het nieuwe – nog te verschijnen – album voor hun rekening nemen. Dit is zeker een waardevolle aanvulling.
Het optreden bestaat uit meerdere sets, gesplitst door de anonieme, geanimeerde spreker die ook de intro voor zijn rekening nam. Iedere set lijkt een thema uit te beelden en staat voor een bepaalde periode uit hun carrière.
De tweede set start met een nieuw nummer, dat gisteren – tijdens het eerste Symphonic Synergy optreden – voor het eerst live werd gespeeld. Voor dit nummer – Arcana – is een kinderkoor uitgenodigd, wat toch weer voor een speciaal karakter zorgt. Ook bij The Skeleton Key is dit kinderkoor te horen, waardoor dit nummer iets betoverends krijgt. Het volgende nieuwe nummer, The Ghost In Me, is speciaal voor de nieuwe attractie Danse Macabre van de Efteling geschreven. Het nummer beleeft tijdens The Symphonic Synergy concerten ook zijn première.
Een doorsnede uit het volledige repertoire van Epica komt voorbij met de belangrijkste/mooiste nummers die de band heeft geschreven, met daaronder natuurlijk ook de ‘fan-favourites’. De derde set bevat een aantal wonderschone ballads, met onder andere Sirens – Of Blood and Water van hun ep “The Alchemy Project” uit 2022. De zangeressen die op dat album hun medewerking verlenen, Charlotte Wessels en Myrkur, verschijnen nu ook op het podium, onder luid gejuich van het publiek. Een ander hoogtepunt is de alternatieve versie van Beyond The Matrix (in de 4e set), waarbij nog een speciale rol voor Marcela Bovio is weggelegd.
Na circa anderhalf uur kondigt Simons het einde van het optreden aan,veel te vroeg voor een ‘normaal’ concert. Misschien zijn we verwend, maar dit zijn we niet meer gewend bij een progconcert. Zeker niet als er geen voorprogramma is en we dus een volle avond met band verwachten. Gelukkig volgt er nog een flink aantal toegiften, waardoor dit toch nog goed uitpakt.
Een van de toegiften is het derde nieuwe nummer, Aspiral. De nieuwe nummers volgen het Epica-geluid dat we gewend zijn, maar hebben – in ieder geval tijdens dit optreden – een nog meer symfonisch karakter. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het album dat in 2025 zal uitkomen. Aspiral is een wondermooie afsluiting, waarbij wederom het kinderkoor zijn opwachting maakt.
Als allerlaatste toegift krijgen we dan nog Conseign To Oblivion te horen, met een heuse ‘Wall of Death’. Hopelijk zijn hierbij geen gewonden gevallen. Deze beleving mis je dan toch thuis achter je scherm.
Door de toegiften hebben we dan toch een avondvullend optreden gekregen met ruim twee uur (en een kwartier) aan symfonische rockmuziek. Ik weet zeker dat iedereen live aanwezig in AFAS, maar ook iedereen over de gehele wereld achter de livestream, een geweldig concert heeft meegemaakt. Op 7 december 2024 wordt dit hele circus herhaald in Auditorio Nacional in Mexico-Stad. Dus mocht je in de gelegenheid zijn…