[voor de originele tracklisten van de albums kun je doorklikken naar de recensies van de albums]

Trespass (1970)
Nursery Cryme (1971)
Foxtrot (1972)
Selling England By The Pound (1973)
The Lamb Lies Down On Broadway (1974)
Bonusdisc (2008)

Hier hebben we met z’n allen toch wel heel erg lang naar uitgekeken! Voor de mensen die de afgelopen tijd onder een steen hebben geleefd, Genesis brengt al zijn albums opnieuw uit. Opnieuw gemixt en gemastered in stereo en superaudio cd, met daarbij een dvd met daarop de albums in een dolby 5.1 surround geluid én in DTS. De middenperiode van de band was als eerste aan de beurt, gevolgd door de laatste periode. Maar het meest werd uitgekeken naar deze laatste boxset met daarin de eerste vijf albums (“From Genesis To Revelation” valt hier buiten); hier viel namelijk het meest aan op te poetsen.

En vrienden, wat wordt ons wachten rijkelijk beloond! Het resultaat van deze nieuwe versies is werkelijk verbluffend! Alle albums klinken alsof ze vorige maand zijn opgenomen. Nick Davis heeft echt fantastisch werk afgeleverd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger moeite had met “Trespass” omdat het zo stoffig klonk. Daardoor kon ik nooit echt doorluisteren. Nu ik deze nieuwe versie keer op keer beluister is het echter genieten met hoofdletters. Goed nieuws dus voor de (jonge) symfo liefhebbers onder ons die om dezelfde reden moeite hebben met het oudere Genesis werk. Schaf deze box aan en laat je verrassen.

De albums klinken nu alsof er een soort vlies van de eerste versies is afgetrokken en alles opeens een stuk helderder klinkt. Vooral de percussie instrumenten en de akoestische gitaren komen beter naar voren. Ook de stem van Gabriel klinkt nog beter evenals de achtergrondzang van Phil Collins. Nummers als Stagnation, The Musical Box, Supper’s Ready en The Cinema Show klinken nu nog beter dan eerst. Bij het laatst genoemde nummer komt vooral het eerste deel sterker uit de verf. In het interview op de extra disc zegt Tony Banks ook het meest trots te zijn op dit nummer in deze nieuwe versie.

Ook de drums komen beter naar voren. Dat hoor je duidelijk in bijvoorbeeld Can-Utillity And The Coastliners. En wat te denken van de baspedalen? Ze blazen je echt van je sokken. En dan heb ik het alleen nog maar over de nieuwe stereomix…Zet de dvd’s uit deze box maar eens op en beluister de albums in DTS 5.1. Dan komen de superlatieven pas echt naar boven. Ik liet collega recensent Markwin Meeuws de DTS 5.1 versie van The Musical Box horen, de euforische reactie die hierop volgde zal ik niet snel vergeten.

Nog meer bijzonder is het album “The Lamb Lies Down On Broadway“. Op de dvd vind je niet alleen het complete album in surround, maar ook alle originele dia’s van de liveshows exact op volgorde getimed met de muziek, aangevuld met fragmenten van nooit eerder vertoonde 16mm films. Je krijgt meteen het gevoel dat je bij het optreden zit als je dit ziet en hoort.

Net als bij de eerder uitgekomen boxen, zijn ook hier op elke dvd interviews met de bandleden te zien. Deze waren in de vorige boxen al erg interessant, maar in deze box geven ze echt een schat aan informatie prijs. Alle interviews zijn bijzonder interessant en deze moet je zeker gaan bekijken. Alleen al om te horen hoe Peter Gabriel en Steve Hackett op hun Genesis tijd terugkijken. Op het “Trespass” album komt ook Anthony Phillips ruim aan het woord, door zijn collega’s nog steeds “Ant” genoemd. De overige bandleden zagen hem allemaal als de bandleider en toen hij besloot op te stappen, i.v.m. extreme podiumvrees, hing het voortbestaan van de band even aan een zijden draadje. Alleen de eerste drummer van Genesis; John Mayhew komt niet aan het woord. De band spreekt wel uitgebreid over hem. Anthony Phillips neemt het duidelijk voor de drummer op en geeft hem eerherstel. Gabriel doet dat vervolgens weer te niet door te stellen dat hij gewoon veel te beperkt was als drummer.

Op het “Nursery Cryme” interview komen de audities van Collins en Hackett aan bod. Ook wordt duidelijk dat de band nog even door is gegaan zonder gitarist en dat Tony Banks in die periode de meeste gitaarpartijen voor zijn rekening nam. Wist je trouwens dat de meest beroemde gitaarsolo van Genesis op Firth Of Fifth eigenlijk door Tony Banks bedoeld was voor piano en fluit?

De interviews op “The Lamb Lies Down On Broadway” spraken mij het meest aan. Daar wordt heel duidelijk hoe de scheuren in de band ontstonden en hoe dit leidde tot het vertrek van Gabriel. De overige mannen geven ook toe dat ze er veel te weinig voor Gabriel in die tijd zijn geweest (hij had enorme zorgen na de geboorte van zijn eerste kind waarbij de eerste periode bijzonder kritiek was) en zich daar nu echt voor schamen.
Heb je trouwens nooit iets begrepen van de teksten van dit album? Geen nood, Tony Banks kan er nog steeds helemaal niets mee en vindt de teksten het zwakste onderdeel van het hele album.

Ik kan nog zo veel zeggen over deze geweldige box, maar dan wordt deze recensie echt veel te lang. Het is veel leuker om dit allemaal zelf uit te pluizen en te (her)ontdekken. Ja, de box is prijzig, maar volledig in verhouding met wat je er voor terug krijgt. Dit is echt een box om te koesteren. Een ideaal cadeau voor de goedheiligman of voor onder de kerstboom.