Astra Symmetry (2016)
The 5th Sun (2013)
Beyond The Black Sky (2011)
Undercover (2009)
39 Laps (2006)
Monkey3 (2003)

Het coveren van nummers van andere bands of muzikanten betekent niet altijd een succes, zowel artistiek als economisch. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Vaak is deze manier van muziek produceren een zwaktebod voor bands die nog naam willen of moeten maken.

Gevestigde namen brengen eigenlijk zelden tot nooit een coveralbum uit, het is een beetje ‘not done’. Als we kijken naar de progwereld zijn er niet veel voorbeelden te noemen, maar toch zijn er een paar. Rush heeft bijvoorbeeld  “Feedback” in 2004 uitgebracht, Steven Wilson “Cover Version I – VI” in 2010, evenals Peter Gabriel in hetzelfde jaar met “Scratch My Back”. Vooral de laatste is goed ontvangen door muziekliefhebbers en pers en heeft daardoor ook goede verkoopresultaten. Het komt echter zelden voor dat een band bij de derde officiële release een coveralbum produceert. Monkey3 doet dat gewoon.

Nadat deze band het album “39 Laps” in 2006 had afgesloten met een fenomenale coverversie van Once Upon A Time In The West kregen de heren de smaak van coveren te pakken. De cover van Ennio Moricone was eigenlijk als gimmick bedoeld, de band ging namelijk in op het verzoek van een plaatselijke festival een cover te maken van een artiest of band die met de beginletter van de eigen band begon. Voor alle duidelijkheid: Morricone – Monkey3. Voor als u niet helemaal wakker bent…

Dat dit coveralbum een experimenteel project zou worden was bij het begin van de plannen al duidelijk. De vier bandleden waren het unaniem eens over het besluit dat op dit album gezongen moest worden en wie de zang op de cd op zich moesten nemen en welke jeugdhelden gecoverd moesten worden. De zangers John Garcia (Kyuss) en Tony Jelencovich (Transport Leaque) tekenden beiden voor één nummer.

Die jeugdidolen waren Pink Floyd, Kiss, Led Zeppelin, Archive en Deep Puple, en er staat een live versie van Once Upon A Time In The West van Morricone op de cd. Niet alle covers zijn even geslaagd, dat kan zelfs de kritiekloze fan van Monkey3 beoordelen. Dat ‘geslaagd’ is misschien ook niet eerlijk, want wanneer je de originelen niet kent klinken de versies van Monkey3 helemaal niet verkeerd. Gemakshalve neem ik dan het voorbeeld van Numb, wat een cover van Archive is. De interpretatie van de Zwitsers bevalt mij gewoon niet zo goed, maar als je de song onbevangen gaat analyseren is het een lekkere vette track waar de liefhebbers van stevige gitaren goed mee uit de voeten kunnen. En zo is de cover Burn van Deep Purple een weinig geslaagde stoner variant die vooral log en lomp overkomt. Kashmir komt er gematigd vanaf, maar voor alles geldt, welke binding heb je met het origineel en kan je de interpretatie van een ‘vreemde’ band waarderen?

Daarentegen zijn de covers van Pink Floyd (One Of These Days) en Kiss (Watching You) smaakvol en avontuurlijk gebracht. Vooral de laatste zal voor de Kiss kenners ietwat ongemakkelijk tot zich genomen worden, het is in de ogen van deze recensent een smaakvolle vertolking geworden. Ook hiervoor geldt, smaken verschillen.

“Undercover” is voor de bandleden een leuk hapje tussendoor, maar weinig verheffend voor de neutrale progrock liefhebber. De ultieme Monkey3 fan wil dit natuurlijk in zijn bezit hebben, ik zou mijn laatste beetje geld hier alleen niet aan uitgeven. De band is vrijgevig op een van de bekendste streamingsdiensten, daar kan je naar hartenlust luisteren zonder dat je veel geld moet neerleggen voor deze inmiddels moeilijk te bemachtigen cd.