Nightwish

Decades: Live In Buenos Aires

Info
Uitgekomen in: 2019
Land van herkomst: Finland
Label: www.nuclearblast.de
Website: http://nightwish.com/en
Tracklist
Swanheart (2.49)
End Of All Hope (4:00)
Wish I Had An Angel (4:19)
10th Man Down (5:28)
Come Cover Me (5:48)
Gethsemane (5:42)
Élan (4:27)
Sacrament Of Wilderness (4:23)
Deep Silent Complete (4:19)
Dead Boy’s Poem (6:50)
Elvenjig (2:50)
Elvenpath (5:54)
I Want My Tears Back (5:25)
Amaranth (4:41)
The Carpenter (6:07)
The Kinslayer (4:17)
Devil & The Deep Dark Ocean (4:56)
Nemo (4:54)
Slaying The Dreamer (5:12)
The Greatest Show On Earth (16:59)
Ghost Love Score (11:55)
Troy Donockley: Ierse doedelzak, diverse fluiten, bouzouki, gitaar, zang
Kai Hahto: drums
Marko Hietala: basgitaar, zang
Tuomas Holopainen: toetsen
Floor Jansen: zang
Emppu Vuorinen: gitaar
Decades: Live In Buenos Aires
Decades (2018)
Vehicle Of Spirit (DVD-2016)
Endless Forms Most Beautiful (2015)
Showtime, Storytime (DVD-2013)
Imaginaerum (2011)
Made in Hong Kong (DVD-2009)
Dark Passion Play (2007)
End Of An Era (DVD-2006)
Highest Hopes (2005)
Best Wishes (2005)
Tales From The Elvenpath (2004)
Once (2004)
Century Child (2002)
From Wishes To Eternity (DVD-2001)
Over the Hills and Far Away (2001)
Wishmaster (2000)
Oceanborn (1998)
Angels Fall First (1997)

De ontstaansgeschiedenis van de Finse symfonische metal-band Nightwish voert ons ruim twintig jaar terug in de tijd. Dat is de periode dat in diverse landen, waaronder Nederland en Finland, het verschijnsel van de female fronted metal-bands opkwam. Denk naast Nightwish maar eens aan Within Temptation, After Forever, Epica en delen van de diverse Ayreon-projecten.

Sinds dat prille begin in 1996 is Nightwish inmiddels toe aan zijn derde frontvrouw. Menige band zou dat niet hebben overleefd. Het uiteindelijke muzikale huwelijk tussen Nightwish en Floor Jansen bleek echter de ideale match en het resultaat daarvan kunnen we beluisteren op het album “Endless Forms Most Beautiful” en tevens zien op de dvd “Vehicle Of Spirit”.

In verband met de zwangerschap van Floor werd het jaar 2017 overgeslagen en bracht de band begin 2018 met “Decades” een door de band zelf geselecteerd overzicht van de afgelopen twintig jaar uit. De daaropvolgende gelijknamige tour liet zien dat de band inmiddels wereldwijd een mateloze populariteit geniet en met gemak in een vroeg stadium grote concerthallen en stadions van een banner met de tekst ‘sold out’ weet te voorzien. De weerslag van deze tour is te bewonderen op dit “Decades: Live In Buenos Aires”, opgenomen op 30 september 2018 in Estadio Malvinas.

Maar eerst had Floor Jansen nog een dingetje met haar geboorteland. Gevoed door de geweldige respons die haar band overal ter wereld ten deel viel, sprak ze in een interview met NRC in oktober 2018 haar verbazing, of liever gezegd, ergernis uit over het feit dat zij, haar band en hun stijlgenoten zo weinig airplay op de Nederlandse radio kregen. Ondanks het feit dat ze daar een punt had, denk ik dat dit op de meeste mainstream radiostations in andere landen niet anders is. Toch gingen er links en rechts een aantal balletjes aan het rollen. Ze werd uitgenodigd voor het programma De Beste Zangers, waar ze televisiekijkend Nederland week na week verbaasde met kippenvel vertolkingen van nummers als Winner, Phantom Of The Opera en Shallow. De YouTube versies van deze uitvoeringen scoorden wereldwijd ontelbare kijkers en Floor’s naam was gevestigd bij het mainstream publiek. In de nasleep van het doorslaande succes in De Beste Zangers doet ze begin 2020 een tiental uitverkochte shows in Nederland. Inmiddels heeft ze bij de meeste praatgrage gasten aan tafel gezeten en is ze één van de meest gegoogelde Nederlanders in 2019.
In mei 2020 start Nightwish een nieuwe wereldtour die de band eind november twee keer naar een, nu al, uitverkochte Ziggo Dome brengt. Wat een interview al niet teweeg kan brengen…

Terug naar 30 september 2018, Buenos Aires. De registratie van dit concert begint met het beeld van duizenden oplichtende mobiele telefoons in het donker. Er volgt een gesproken oproep om deze mobiele telefoons uit te zetten waar overigens weinig gehoor aan wordt gegeven en nadat de digitale klok heeft afgeteld naar nul, mag Troy Donockly het concert sfeervol openen met het prachtige Swanheart. Wat meteen opvalt is de orkestrale band die meeloopt. Iets wat we tijdens het concert vaker zullen waarnemen.
Na de opkomst van de overige bandleden gaat het dak er af met End Of All Hope van het album “Century Child”. De band heeft er duidelijk zin in en de zang van Floor Jansen, inclusief het opera-gedeelte, staat als een huis. Tussen de shots van de bandleden door zien we beelden van het uitzinnige publiek.

Nightwish schotelt de fans een selectie uit alle acht de studio-albums voor, waarbij “Oceanborn” (uit 1998) en “Wishmaster” (uit 2000) het best zijn vertegenwoordigd. Veel van deze songs waren al enige tijd niet meer live uitgevoerd waardoor de set een uniek karakter krijgt.
De eerste helft van het concert herbergt een aantal sterk melodische nummers, waarna gas wordt teruggenomen met Dead Boy’s Poem. Marko Hietala doet dat fraai op de ‘akoestische gitaar’. Daarna mag Troy Donockly zijn specialiteit laten horen op de fluit en Ierse doedelzak in Elvenjig, waarmee het tempo weer omhoog gaat. Na het indrukwekkende Amaranth wordt weer gas teruggenomen met The Carpenter waarin Donockly opnieuw de hoofdrol vertolkt, ditmaal als leadzanger die zichzelf op de gitaar begeleidt. Persoonlijk vind ik dit het zwakste nummer van de set, al weet Emppu Vuorinen het op het eind uit het slop te trekken met een fraaie gitaarsolo.




Met The Kinslayer en het zwaar theatrale Devil & The Deep Dark Ocean wordt het publiek klaargestoomd voor de grote finale die met het opus magnum The Greatest Show On Earth en Ghost Love Score misschien net iets te veel van het goede is. Erg indrukwekkend maar de pathos druipt er ruim vijfentwintig minuten lang vanaf. Hou dat maar eens vol. Eigenlijk zorgt het publiek uiteindelijk voor de grote apotheose door in het slot van The Greatest Show On Earth luidkeels het ‘We Were Here’ en in het slotnummer de gitaarsolo mee te zingen. Daar krijg je het als kijker wel warm van.

Alle nummers worden voorzien van toepasselijke visuals op het brede scherm achter de band in de vorm van albumhoezen, teksten uit de songs en illustraties. Vuurwerk blijft deze keer achterwege, al zien we tijdens Slaying The Dreamer en Ghost Love Score het nodige vuur op het scherm.

Opvallend is hoe schijnbaar gemakkelijk Floor Jansen de ‘oude’ nummers naar haar hand zet. In de opera-achtige passages doet ze niets voor haar voorgangsters onder en in de krachtigere passages zet ze een heerlijke rock-strot op. Maar natuurlijk kunnen we ook genieten van het mooi helder en licht gezongen Élan. Met een sierlijke, maar tegelijkertijd krachtige uitstraling zet ze een innemende podiumpersoonlijkheid neer. Verder weet ze het publiek met de gebruikelijke live-cliché kreten als ‘How are we doing’ en ‘Muchos Gracias Buenos Aires’ bij het concert te betrekken en op te zwepen. Dat betaalt zich uit met een luidkeels gezongen: ‘Olé, olé, olé, olé, Nightwies’ en een uit volle borst meegezongen Élan wat Floor Jansen de uitroep: ‘Now that is epic singing’ ontlokt. De afwisseling in de leadzang met Marko Hietala werkt uitstekend, terwijl laatstgenoemde in de persoon van Troy Donockly ondersteuning krijgt in de koortjes.

Er zijn voldoende momenten in de set waar de muzikanten hun vaardigheden kunnen tonen en dat doen ze dan ook met het nodige instrumentale vuurwerk, waarbij ik persoonlijk mijn twijfels heb bij de orkestrale tapes die meelopen. Ze klinken fantastisch maar bezorgen ondergetekende bij het bekijken van het concert toch een surrealistisch gevoel.

Als liefhebber van Nightwish is deze blu-ray digibook, 2cd Digipak, blu-ray 2cd earbook of 3lp een verplichte aanschaf of, evenals zijn voorganger, het ultieme kerstcadeau. Een fraaie registratie van een sterk concert met veel oudere nummers die voor het eerst sinds lange tijd werden uitgevoerd.
De komende tour zal in het teken staan van het nieuwe album dat in maart 2020 zal verschijnen.

Als Nederlanders mogen we apetrots zijn dat de uitstekende zangeres van deze wereldwijd vermaarde band uit ons landje komt.

Send this to a friend