Century Child (2002)
From Wishes To Eternity (DVD-2001)
Over the Hills and Far Away (2001)
Wishmaster (2000)
Oceanborn (1998)
Angels Fall First (1997)

In maart 2015 bracht Nightwish het achtste album, “Endless Forms Most Beautiful”, uit. Direct daarop vertrok de band voor een tour van anderhalf jaar, die startte op 9 april 2015 in New York City en eindigde op 9 oktober 2016 in Tokio, Japan. De tour bevatte 149 shows en werd door zo’n 1,5 miljoen fans gezien. Vele landen in de hele wereld werden aangedaan, waaronder Noord Amerika, Canada, Mexico, Peru, Argentinië, Brazilië, China, Hong Kong, Rusland, Singapore, Australië, Bulgarije, Spanje, Polen, Hongarije, Noorwegen, Denemarken, Italië, Duitsland, Frankrijk, België (op het Graspop festival, een concert dat ik zelf mocht meemaken) en twee uitverkochte shows in de Heineken Music Hall op 19 en 20 november 2015.

Deze tour is voor de eeuwigheid vastgelegd in deze dvd pack, die in verschillende formaten verkrijgbaar is waaronder een 2 blu ray-digibook, 3dvd-digibook en een 2bd+3dvd+2cd-earbook. Deze laatste versie is voor de echte fan natuurlijk het ultieme kerstcadeau.

De eerste dvd bevat het uitverkochte optreden in de Wembley Arena te London. Een droom van iedere artiest om minimaal één keer in deze legendarische concertzaal te mogen spelen, laat staan hem tweemaal uit te verkopen. De tweede dvd bevat het volledige optreden in het Ratina Stadion Tampere in hun eigen thuisland Finland. Op de derde bonus dvd van deze boxset vinden we een willekeurige doorsnede van een aantal van deze optredens. Een speciaal optreden is dat tijdens de Nightwish cruise van juni 2015 op de Baltic Princess vanuit Turku (Finland) of een optreden tijdens Rock in Rio met meer dan 100.000 toeschouwers.

Twee volledige optredens derhalve met enerzijds een deels vergelijkbare setlist, maar anderzijds twee geheel verschillende shows. In Wembley wordt, in een uitverkocht zaal met zo’n 12.000 toeschouwers, een wervelende show neergezet, die een dergelijk majestueus gebouw waardig is. In Tampere voor een eigen Finlands publiek, wordt de grootste productie in de geschiedenis van Nightwish neergezet. In de openlucht in het Ratina Station, waar ruim 30.000 toeschouwers aanwezig zijn, is naast de pyro’s ook echt vuurwerk mogelijk. Het podium is vele malen groter dan in menig andere zaal waar Nightwish tijdens deze tour stond en bevat een verlengd stuk dat het publiek in steekt. Dat het een echte thuiswedstrijd is blijkt ook uit de aankondigingen en praatjes tussendoor van de bandleden die grotendeels in het Fins worden gedaan, zelfs onze eigen Floor Jansen spreekt al een aardig woordje Fins. Gelukkig zijn op de dvd ook ondertitels aanwezig zodat we kunnen volgen waar het over gaat.

De Tampere show, opgenomen op 31 juli 2015, heeft een aantal zeer speciale momenten die deze show zeker uniek maken. Met name de nummers My Walden, waar Troy Donockley een hoofdrol speelt met zijn Ierse doedelzak (Uilleann pipes) en The Islander, waar Marco Hietala in eerste instantie alleen met zijn gitaar op het podium zit. De wijze waarop hij voor eigen publiek dit nummer vertolkt maakt het echt een Fins anthem. En natuurlijk wordt de show op spectaculaire wijze afgesloten met vuurwerk, niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. Dat is het voordeel van een buitenoptreden, waardoor je vuurwerk boven het podium kunt afschieten.

Een absoluut hoogtepunt van de Wembley show is The Poet And The Pendulum, dat op een werkelijk schitterende en emotionele wijze wordt gebracht. Floor Jansen laat horen waarom ze vier jaar geleden heel snel was uitverkoren om deze band te versterken. Haar voorgangster Anette Olzon laat ze verbleken bij deze performance. Ze haalt met gemak de hoge noten, maar past ook schitterend bij de rauwe gruntstem van Hietala. Hier kunnen we als Nederlanders alleen maar trots op zijn.

Het langste nummer dat Nigthwish ooit gemaakt heeft is The Greatest Show On Earth. Dit nummer wordt bij beide optredens als afsluiter gespeeld. Ruim twintig minuten puur genieten van het beste wat Nightwish maakt. Op het album “Endless Forms Most Beautiful” is dit al een van de hoogtepunten, maar met name de uitvoering tijdens het Wembley optreden is werkelijk formidabel. Jansen is goed bij stem en haar opera-achtige vocalen komen goed over. Dit nummer dat onze wonderbaarlijke wereld, het ontstaan van de verschillende diersoorten en de evolutie theorie beschrijft, wordt schitterend ondersteund met de beelden achter de band op de grote LED schermen;  onze prachtige wereld in beeld, tekst en muziek. Kippenvel als iedereen de tekst ‘We Were Here’ meezingt. De show in Wembley is extra speciaal omdat de wereldberoemde bioloog Richard Dawkins – die ook de teksten op het album insprak – ten tonele verschijnt om zijn eigen teksten en visie op de evolutietheorie uit te spreken.

Op de derde Bonus-dvd wordt tenslotte een dwarsdoorsnede van deze anderhalf jaar durende tour gepresenteerd. De band is gefilmd in grote stadions, maar ook in kleinere zaaltjes over de gehele wereld. Als verborgen feature een special van ruim dertien minuten over de tour, met ‘behind the stage’ verhalen, korte interviews en eigen camerabeelden. Tevens zien we een interview met Richard Dawkins over zijn Wembley optreden met de band.

In twintig jaar tijd is Nightwish uitgegroeid tot één van de grootste symfonische metalbands ter wereld. Nightwish heeft de gewoonte ontwikkeld om van elke tour iets blijvends vast te leggen, maar met deze dvd/blu-ray pack hebben ze op unieke wijze hun grootste en meest indrukwekkende tour tot nu toe is vereeuwigd. Daarmee is dit dan ook een must voor de fan van deze muziek. Op hun volgende studioalbum moeten we nog even wachten, want zoals Floor Jansen in haar interview met mij aangeeft is 2017 een sabbatical  jaar voor de band. Tot die tijd kunnen we genieten van deze live dvd box.

Mario van Os

Blu-Ray

DVD: