SBB

Live Cuts Katowice 2012

Info
Land van herkomst: Polen
Label: GAD Records
Website: https://www.facebook.com/sbb.band/
Tracklist
CD1:
Józef) (1:25)
Ameryka (5:41)
Zaufanie (4:18)
Lot Nad Chicago (Goris) (6:17)
Seged (5:33)
Aries (3:50)
Memento (9:58)
Requiem (7:44)
Red Joe (7:35)

CD2:
Odlot (18:58)
Memento Z Banalnym Tryptykiem (8:44)
Freedom With Us (6:40)
Pieśń Stojącego W Bramie (4:13)
Camelele (5:15)
Moogs (6:24)
Drums-Battle (14:13)
Walkin' Around The Stormy Bay (7:13)
Za Darmo Nie Ma Nic (7:00)
Apostolis Antymos: gitaren, synthesizers
Jerzy Piotrowski: drums
Józef Skrzek: zang, toetsen, synthesizers
Live Cuts – Katowice 2012 (2024)
Live Cuts - Enger 1977 (2023)
Live Cuts - Ostrava 2002 (2023)
Live Cuts - Sopot 1979 (2023)
Live Cuts – Esbjerg 1979 (2023)
Live Cuts – Köln 1978 (2022)
Sekunda (2019)
FOS (2019)
Za Linią Horyzontu (2016)
SBB (2012)
Blue Trance (2010)
Iron Curtain (2009)
The Rock (2007)
New Century (2005)
Nastroje (2002)
Memento Z Banalnym Tryptykiem (1982)
Welcome (1979)
SBB [Wołanie O Brzęk Szkła and Slovenian Girls] (1978)
Follow My Dream (1978)
SBB (1978)
Halina Frąckowiak: Geira (1977)
Jerzyk (1977)
Ze Słowem Biegnę Do Ciebie (1977)
Pamięć (1975)
Newty Horizont (1975)
SBB (1974)

Aan het einde van de jaren 70 bevond de progressieve rockmuziek, of symfonische rock zoals het indertijd ook wel bekend stond, zich in een mindere periode. Deels door eigen schuld (arrogantie, grootheidswaanzin), deels door concurrentie (opkomst van de punk), stokte de gestage aanvoer van kwaliteitsmuziek vanuit met name het Verenigd Koninkrijk enigszins. Wat doe je dan als rechtgeaarde fan van het genre: je gaat op zoek naar alternatieven. Die vond ik enerzijds in de jazzrock (Brand X, Bruford) anderzijds in de landen buiten het VK. Op die manier kwam ik op het spoor van Franse, Duitse, Italiaanse en ook Oost-Europese symfo/prog. In die laatste categorie stuitte ik op het Hongaarse Omega maar ook op het Poolse SBB. Wat ik hoorde beviel me: oorspronkelijke progressieve rock, soms vermengd met jazz en/of blues, met veel enthousiasme en inzet gespeeld. OK, het was even wennen aan de zang, op een uitzondering na vooral in de landstaal. En als er al een poging in het Engels werd gedaan, was het vaak uiterst moeizaam/lachwekkend. Maar de muziek bleef overeind staan, als een huis.

SBB (in eerste instantie bekend als Silesian Blues Band, later als Szukaj, Burz, Buduj, Pools voor Zoeken, Vernietigen, Bouwen) is een Poolse progressieve rockband, opgericht in 1971 in Siemianowice, Opper-Silezië. De band bestond uit multi-instrumentalist en zanger Józef Skrzek, gitarist Apostolis Anthimos, drummer Jerzy Piotrowski en geluidstechnicus Grzegorz Maniecki. Het was een van de populairste supergroepen in Polen en Europa in de jaren zeventig. De band behoorde tot de voorlopers van progressieve rock en jazzrock en trok veel invloedrijke jazzmuzikanten aan, die vaak met de band optraden. De groep bestaat tot op de dag van vandaag, zij het met een hiaat tussen 1981 en 1991.

Op “Live Cuts Katowice 2012” staat vooral materiaal van de tour ter promotie van het zogenaamde  SBB black album.  Een verrassende setlist vol opnames die de band later nooit meer zou spelen, met Apostolis Anthimos niet alleen als gitarist en drummer, maar ook als toetsenist.In het voorjaar van 2012 keerde SBB terug met een nieuw album, simpelweg getiteld “SBB” en uitgebracht in een zwarte, stijlvolle hoes door Tomasz Konior. Józef Skrzek en Apostolis Anthimos, ondersteund door Irek Głyk, promootten het materiaal tijdens slechts vier concerten in Polen, waarbij ze uitgebreide fragmenten van het nieuwe album presenteerden.  De muziek van SBB schommelt hier losjes tussen bluesrock ritmes (Ameryka), jazzinvloeden van Apostolis (Lot nad Chagao) en unieke experimenten met elektronica (Requiem). Het tweede deel van het concert bevatte de grootste hits van de groep, waaronder het bijna twintig minuten durende Odlot, Freedom With Us en Walkin’ Around The Stormy Bay. Het optreden eindigt met de toegift Za Darmo Nie Ma Nic (Nothing comes for free), een terugkeer naar hun bluesroots.

De muziek is grotendeels instrumentaal en niet alles is even toegankelijk, laat staan melodieus. De drumsolo, maar ook het door frequentiemodulatie gedomineerde Moogs, bieden weinig toegevoegde waarde, hoewel het publiek het getuige zijn reactie desondanks apprecieert. Mogelijk is het unieke karakter van het optreden hier debet aan. De band gaat experimenten niet uit de weg, zoals gedemonstreerd in het reeds genoemde, door elektronica gedomineerde Requiem. Daar staan dan weer kleine juweeltjes als Camelele en Pieśń Stojącego W Bramie (The Song of the One Standing at the Gate) tegenover. Een behoorlijk eclectisch geheel dus, niet voor ongeoefende oortjes.




Het dubbelalbum bevat een volledige opname van het optreden in de bioscoop Rialto in Katowice op 29 maart 2012. De hoes is van Ryszard Grach, een van de toonaangevende illustratoren van de jaren 70. Het boekje bevat, naast informatie over de tournee, foto’s en memorabilia. Het album vervolgt de serie “Live Cuts”, waarin de concertprestaties van SBB uit de complete carrière van de band worden verzameld en georganiseerd, er zijn er inmiddels al een behoorlijk aantal uitgebracht. Het is de bedoeling van het Poolse GAD label om nog meer titels uit te brengen. U bent gewaarschuwd.

Send this to a friend