The Brightest Void (2016)
Left In The Dark (2014)
Colours In The Dark (2013)
What Lies Beneath (2010)
My Winter Storm (2007)
Henkäys Ikuisuudesta (2006)

We gaan het niet doen. We gaan die naam niet noemen, want inmiddels heeft Tarja (voormalig frontvrouw van een niet nader te noemen Finse band) een gedegen solocarrière opgebouwd, nadat zij de bewuste Finse grootmacht heeft verlaten. Dat je het even weet.

Inmiddels zijn we ruim achttien jaar verder met haar solocarrière en ik ga ervan uit dat Tarja Turunen de traumatische ervaring van haar ontslag ruimschoots heeft verwerkt. Immers, net als haar voormalige broodheer, staat ook zij op grote festivals met vaak meer dan 50.000 bezoekers en helemaal in Zuid-Amerika, waar zij wellicht haar grootste fanbase in de wereld heeft. Daarnaast heeft ze samengewerkt met wereldacts als Scorpions, Within Temptation, Mike Oldfield en Doro. Dan tel je toch echt mee in de muziekwereld.

Nu hebben zij en haar platenmaatschappij earMUSIC bedacht dat het tijd is voor een ‘best of’-cd, onder de naam “Living The Dream”. De cd bevat vijftien van haar favoriete tracks en een nog niet eerder uitgebrachte song, Eye Of The Storm. Er bestaat ook een dubbele versie van deze release, daar staan dertien onbekende nummers op die in die achttien jaar gebruikt zijn als B-sides van singles. Op de cd die Progwereld ter beschouwing is gestuurd staan de grootste hits die op de reguliere cd’s zijn uitgebracht; voor een paar euro’s meer biedt de dubbel-cd meer uitdaging. Die versie gaat ook vergezeld van een extra Blu-ray-schijf met de op 23 januari 2020 in de Circul Metropolitan in Boekarest gefilmde liveshow ‘Circus Life’ en officieel uitgebrachte videoclips.

In de Progwereld-bibliotheek vind je slechts twee recensies van de in totaal negen releases die Turunen ooit heeft uitgebracht. Het gaat om haar debuut “My Winter Storm” en “What Lies “Beneath”. Nu staat er een aantal nummers van die albums op deze 1-cd-versie van “Living The Dream”, maar het bevat ook veel nummers die op niet besproken cd’s staan. Zo staat het debuut met Arch Enemy’s Alissa White Gluz op de cd, waarop het contrast van beide zangeressen mooi tot uiting komt. De rauwe grunts van White Gluz en de sopraan Turunen zorgen samen met het basspel in Demons In You voor een mooi duel, hoewel de muzikale compositie wel wat aanmerkingen verdient. Wat sterker is de song Dead Promises, waar Turunen geassisteerd wordt door Soilwork-zanger Björn “Speed” Strid. Deze zingt zowel in grunts als in cleane versies.

De nieuwe single, speciaal gecomponeerd voor deze compilatie, is de song Eye Of The Storm. Het nummer verstevigt haar band met Zuid Amerika, het bevat een duidelijke Argentijnse inslag door de bandoneon met tango-karakter. Argentinië is het geboorteland van haar man en tevens de plek waar het echtpaar inmiddels al jaren woont. Nog een opvallende constatering na vijftien jaar is dat Turunen vocaal gezien een enorm talent blijft, maar dat zij op het gebied van muzikaliteit stil is blijven staan na het verlaten van die “niet te noemen band”. De meeste songs op de cd zijn overwegend goed, maar niet van memorabele kwaliteit. Nummers als Until My Last Breath blijven na vijftien jaar nog steeds overeind staan, maar daar blijft de Finse grootmacht dan ook dicht bij in de buurt, net als I Walk Alone.

Als je gaat voor een complete compilatie van Turunen’s werk zou ik voor de 2-cd-versie gaan en niet de enkele cd. De tweede schijf bevat namelijk een aantal nummers die het ontdekken waard zijn. Hoe dan ook is dit misschien een must-have voor de trouwe fan, bij een oppervlakkige geïnteresseerdheid is een overdenking op zijn plek.