Jonas Reingold heeft inmiddels ruim twee jaar een vaste stek in de begeleidingsband van Steve Hackett. Daarnaast is hij natuurlijk al jaren actief in The Flower Kings, The Tangent, Kaipa en zijn eigen band Karmakanic.
Op 12 maart van dit jaar (2020) kwam het muzikale leven van Reingold en zijn collega’s met een ruk tot stilstand toen als gevolg van de Covid-19 pandemie alle concerten werden afgelast. De Steve Hackett band zat toen midden in een Amerikaanse tour en ook voor de mannen van Hackett zat er niets anders op dan huiswaarts te keren.
Op de terugweg was het onderwerp van gesprek: wat doen we de rest van dit jaar? Al snel ontstond het idee om de ‘jams’ die Blundell, Townsend en Reingold deden in de kleedkamers en tijdens de soundschecks, op te nemen en aan te vullen met gastoptredens van bevriende collega’s en vervolgens uit te brengen op cd. Het project “The Backstage” was geboren.
Nu vijf maanden later ligt de cd in de cd-speler en kunnen we het resultaat beluisteren. Wat kunnen we verwachten? Veel fusion en funk met invloeden van Return To Forever, Mahavishnu Orchestra, Brecker Brothers en Billy Cobham.
Er is één woord dat door mijn hoofd zingt tijdens het beluisteren van dit album: GROOVE.
Reingold heeft met betrekking tot die term een reputatie opgebouwd in combinatie met drummers als Zoltan Csörsz en Morgan Ågren en niet te vergeten 3rd World Electric. Die traditie zet hij op dit album voort, maar nu met Craig Blundell als brother in crime. Saxofonist Rob Townsend completeert het Backstage drietal en kan zich in dit jazzy materiaal naar hartenlust op zijn instrument uitleven.
Van de tien tracks zijn er twee langzaam. De jazz-ballad All The Things You Were met gastbijdragen van Nick Beggs, Pat Mastelotto, Theo Travis en Lalle Larsson. En Lalle Larsson zou Lalle Larsson niet zijn als hij niet een paar onnavolgbare pianolijntjes in dit nummer zou strooien.
Het slotnummer met de toepasselijke titel Covid Nights doet een beetje denken aan het emotionele Eternally van Karmakanic. In dit nummer is er eveneens een gastrol voor Lela Nika op de accordeon. Een bijdrage om van te smullen, evenals die van Steve Hackett op het einde. Roger King kleurt het geheel smaakvol in.
De overige acht tracks grooven en funken er behoorlijk op los. Swag is een blues met Andy Tillison op Hammond en heerlijk gitaarwerk van Krister Jonsson.
Het funky Stones And Pebbles heeft een sterk thema als refrein met lekker swingend Rhodes-spel van Tom Brislin en een mooie Moog-solo op het einde.
Distancing doet me aan maestro Allan Holdsworth denken met prachtig gitaarwerk van Oostenrijker Carl Orr.
Het elektronische 31 Ways To Lose Your Lover is gebaseerd op de iconische drumriff van Steve Gadd in het bijna gelijknamige nummer van Paul Simon. Tegen het eind van deze track lijken de drie Backstagers even hun broodheer Steve Hackett te willen eren.
De toetsen in deze track zijn van de hand van de mysterieuze Mr. Okmulgee. Evenals als Mr. Muskogee, die her en der hand- en spandiensten verleent op gitaar en toetsen, is de identiteit van deze twee heren in nevelen gehuld. Een truck die collega Roine Stolt in het verleden wel vaker gebruikte.
Can I Have Your Number met Marco Minnemann op drums en Luke Machin op gitaar heeft de energie van Mc Stine & Minnemann en de saxofoon van Madness.
Dat Isolation geen prettige omstandigheid is, hoor je in het titelnummer met een vervormde saxofoon en dito Fender Rhodes, al weet Adam Holzman wel een heerlijk swingend middendeel uit zijn Fender te toveren.
Yuff Market bevat veel percussie van Pat Mastelotto en een onmiskenbare Roine Stolt gitaarsolo.
Rob Townsend beweegt zich op zijn saxofoons als een ware kameleon door alle verschillende muzikale stijlen, schijnbaar met alle gemak van de wereld. Maar nog meer indruk maakt op mij de ritme-tandem met zijn onweerstaanbare groove.
Wanneer je een beetje liefhebber bent van fusion en je bent in quarantaine, dan is deze “Isolation” een welkome afleiding. Ben je niet in quarantaine, kun je gewoon genieten!