Black Symphony (DVD-2008)
The Heart Of Everything (2007)
The Silent Force (2004)
Mother Earth (2000)
The Dance (1998)
Enter (1997)

“Let Us Burn (Elements & Hydra Live In Concert)” is inmiddels de vijfde officiële dvd die Within Temptation uitbrengt sinds het ontstaan in 1996 en markeert opnieuw een mijlpaal in de carrière van deze symfonische metal formatie. Het mooi vormgegeven pakket biedt twee concerten op één dvd en de muziek is ook zonder beelden te beluisteren op twee verschillende cd’s.

Op de dvd staan twee shows, de symfonische show ‘Elements’ uit 2012, een visueel spektakel dat werd opgenomen in het Sportpaleis in Antwerpen ter viering van het 15-jarig jubileum van Within Temptation ten tonele van 15.000 toeschouwers. Het tweede concert is een registratie van het Nederlandse concert van de ‘Hydra’ tour uit 2014, opgenomen in de Amsterdamse Heineken Music Hall. Dit concert was tevens het laatste van de genoemde tour.

Ook deze uitgave is weer van bijzonder mooie kwaliteit, zoals ook de “Black Symphony” dvd uit 2008 dat was, hoewel deze versie minder extra’s brengt. Dat neemt niet weg dat de beelden op deze dvd wederom zeer aantrekkelijk zijn, en niet alleen vanwege Sharon den Adel. De beelden zijn door de verschillende cameraposities zeer vermakelijk, ook omdat er van alles te zien is. Natuurlijk de bandleden zelf, maar ook The Noveccento Orchestra en The Fine Fleur koor komen veelvuldig in beeld. Daarnaast is er een prima lichtshow, vuurshow, live theater en zijn er tijdens enkele nummers danseressen te aanschouwen.

Opvallend over de hele dvd gezien is dat Sharon den Adel tijdens het “Hydra” concert in Amsterdam aanzienlijk beter bij stem is dan tijdens de “Elements” show in Antwerpen. De rustige nummers zijn echter wel van uitzonderlijk goede kwaliteit tijdens beide concerten, wat weer goede hoop biedt voor de akoestische shows die de band in 2015 in diverse Nederlandse zalen zal geven. Tijdens “Elements” worden vooral veel nummers van het album “The Unforgiving” gebracht, aangevuld met de hitkrakers uit het verleden als Ice Queen, Mother Earth en Stand My Ground. Waar ik in de recensie van  “The Unforgiving” (2011) al mijn twijfels heb of den Adel de nummers live in dezelfde kwaliteit kan leveren, krijg ik daarin tijdens het bekijken en luisteren van vooral “Elements” gelijk. Juist de nummers van “The Unforgiving” worden matig gezongen, terwijl ze dat later met oudere nummers weer enigszins rechttrekt. Luister bijvoorbeeld tijdens “Elements” eens naar In The Middle Of The Night en daarna bijvoorbeeld Ice Queen, het verschil ligt er mijns inziens dik op. Hoe dan ook, den Adel is een vakvrouw die ondanks zwakke momenten toch door haar vakmanschap overeind blijft, deels door haar geweldige presentatie. Een voorbeeld waarin zowel zij als de band, het orkest en het koor een ongelooflijk knappe prestatie neerzet is in The Last Dance inclusief het Sanctuary Intro. Dat is namelijk ijzingwekkend mooi.

Het concert in Amsterdam is ten opzichte van dat in Antwerpen omgeven met soberheid. Geen uitgebreide aanloop met een minutenlange video, maar een simpel doek met daarop de afbeelding van het “Hydra” album dat valt en de band begint te spelen. Artistiek wellicht wel wat minder, maar muzikaal doet deze weergave absoluut niet onder de voor de “Elements” show. Hier geen gastoptredens van de artiesten die participeerden op het laatste album van de band en je kan zichtbaar zien dat de bandleden het prima naar hun zin hebben en ongecompliceerd muziek maken. Kies je puur voor een goede weergave van een concert op één van de cd’s, dan is dit concert in het pakket de beste keus. Puur, ongekunsteld maar gewoon genieten van de bekende nummers van de band.