Dat muzikanten het momenteel moeilijk hebben is duidelijk. Live-shows zijn niet meer mogelijk en bands proberen op allerlei manieren toch in contact te blijven met hun fans. Om hun in 2020 uitgekomen album “A Day At The Beach” te promoten, had de Noorse formatie Airbag in juni 2020 een tour gepland om het album live te spelen, maar helaas heeft die tour geen doorgang kunnen vinden.
Airbag wilde toch iets specials doen voor zijn fans, mede om iedereen te bedanken voor de steun die ze mochten ervaren en natuurlijk om het succes van het album te vieren. In december 2020 trok het drietal naar de Subsonic Society Studio in Oslo om een akoestische sessie op te nemen, met nummers van hun nieuwste album “A Day At The Beach”, een nog niet eerder uitgebracht nummer en een paar oudere nummers (daarover later meer).
Het optreden vangt op melancholische wijze aan met Machines And Men. De sfeer in de compacte studio is intiem en gemoedelijk. In de warme avondzon bij een kampvuur zou deze muziek ook prima passen. Op het album heeft dit nummer veel elektronica en speciale synthesizereffecten. In deze akoestische setting wordt geen gebruik gemaakt van toetsen en toch blijft wonderbaarlijk het nummer sterk overeind staan. Het nummer wordt prima gedragen door de heldere melancholische zangstem van Asle Tostrup en natuurlijk door de gevoelige gitaarsound van Bjørn Riis. De koude en het mystieke van de midwinter zonnewende in Noorwegen wordt perfect gevangen in deze versie van Machines And Men.
Dat Bjørn Riis een meester op de gitaar is moge allang duidelijk zijn. Maar ook op de akoestische gitaar weet hij duidelijk zijn mannetje te staan. Luister maar eens naar de magnifieke gitaarsolo op Into The Unknow, met meesterlijke ondersteuning van Henrik Bergan Fossum weet hij een perfecte solo neer te zetten. Fossum die we normaal achter zijn drumkit mogen horen, bewijst ook nu, op de akoestische gitaar, een perfecte ondersteuning te zijn voor de basis van de muziek.
“A Day In The Studio” is gemixed en gemastered door Vegard Kleftås Sleipnes – die ook de mixing van het studioalbum “A Day At The Beach” voor zijn rekening nam – en gefilmd en voor video bewerkt door Eirik Stordrange. Het drietal is op een eenvoudige wijze in de studio opgenomen, waarbij de instrumenten op het juiste moment in beeld komen. De eerdergenoemde kampvuursfeer komt hierbij goed in beeld.
Als extraatje is aan deze opname een nog niet eerder uitgebracht nummer toegevoegd. Come On In is een nummer dat eerder in 2004 als download ep is verschenen maar nog nooit fysiek is uitgebracht. Het is wederom een diep mistroostig nummer dat het gemis van een geliefde bezingt. In de huidige Corona-tijd krijgt deze song extra lading omdat we allemaal het gemis van elkaars gezelschap missen.
Met “A Day In The Studio” geeft Airbag zijn fans een extraatje, een cadeautje om de donkere dagen door te komen. In dezelfde akoestische sessie zijn ook de nummers Colours en Sounds That I Hear van hun debuutalbum “Identity” uit 2009 opgenomen. Karisma Records heeft aangekondigd dat later dit jaar de gehele sessie van “A Day In The Studio” zal worden uitgegeven als cd, dvd en vinyl. Ik ben blij met dit gegeven extraatje en hoop dat we de band op korte termijn weer live kunnen zien.