Gunnar Freyr Hilmarsson: basgitaar en toetsen
Ragnar Ólafsson: piano en zang
Valur Árni Guðmundsson: drums en zang
Dora Bjork Doroardottir: zang
Hallgrimur Jonas Jensson: cello
Ingolfur Olafsson: gesproken teksten

Ask The Slave is een band die al bijna twee decennia in IJsland meedraait, maar door verschillende omstandigheden met lange tussenpozen onderbroken is en op andere momenten juist weer langdurig actief.

De band is in 2004 in Reykjavik opgestart, oprichters van de band zijn zanger en gitarist Elvar Atli Ævarsson en toetsenist Ragnar Ólafsson. Een jaar later sluit Valur Árni Guðmundsson zich bij het duo aan. De laatste bespeelde van 2005 tot en met 2006 nog de drums, maar schakelt eind 2006 over op gitaar. Vanaf dat moment heeft het trio de bal aan het rollen gehouden. Bassisten en drummers haakten aan en weer af, de jaren daarna.

In 2007 is het debuutalbum “Kiss Your Chora” in eigen beheer uitgebracht en nadat de band in 2020 door het label Crime Records wordt opgepikt brengt de maatschappij de cd opnieuw uit als remaster en re-issue. De originele opnames van deze cd zijn in een provisorische studio opgenomen en feitelijk in eerste instantie uitgebracht in slechts 100 cd-r’s, die tijdens optredens van de band verkocht werden.

Waar de andere albums van de band zich profileren in lichte chaos en theater, is het debuut een stuk “braver” maar toch ook vooruitstrevend. Belangrijk detail is dat het debuut meteen een eigen identiteit uitstraalt. Er staan enkele geweldige nummers op de cd die in de buurt komen van de progressieve rock zoals wij die graag omarmen. De muziek is vol gestopt met gitaren, toetsen, diverse structuren en avontuur. De invloeden zijn divers, zo klinkt de afsluiter van de cd Bulldozer als een Led Zeppelin song, mede veroorzaakt door de zang.

Op elke Ask The Slave cd kom je een nummer tegen dat Slave heet. Slave staat synoniem voor Katie Mae, deze slavin en personage is het middelpunt van de band en ook zij komt op alle drie albums (red. 2021) terug. Een terugkerend thema, naast het gegeven dat de band door middel van tekstuele middelen de aandacht legt op raciale onrechtvaardigheden en verknipte religieuze of politieke systemen. Soms doen ze dat vanuit het personage van de onderdrukker, soms vanuit het slachtoffer. Slave staat voor de Afrikanen die naar Noord Amerika zijn verscheept en daar hun eigen muziek creëerden, maar ook voor de huidige Europeaan en westerling die zich vormt naar de huidige maatschappij en meegaat in alle economische voorspoed en daardoor zijn eigen identiteit verliest.

Absoluut de mooiste song (of eigenlijk ballade) is Some Tekst Missing. Wat een prachtige parel en rustpunt op het album! Het is een akoestisch nummer waarin je heerlijk kan weg zwijmelen. De song wordt gedreven door een aantal akoestische gitaren en zang van de drie zangers binnen de band. Er is slechts een bescheiden solo van een elektrische gitaar te horen, subtiel geïntrigeerd in de track. Een cello aan het einde van de song maakt het helemaal af. Ook Little Red Rooster is van zeer hoge kwaliteit en nestelt zich fijn in je systeem, dat nummer ligt een tempo hoger en rockt lekker weg.

“Kiss Your Chora” is naast het debuut tevens het meest toegankelijke album van de band. Een album waarin vrijwel elke progliefhebber zich in kan vinden. De excessen en het theater van de latere albums wordt hier voorzichtig aangeboord, maar krijgt nergens de overhand waardoor het een zeer vermakelijk album is geworden.

De cd’s “Kiss Your Chora” en “The Order Of Things” zijn te bestellen via een speciale Ask The Slave Box, helaas niet bij onze partner Bol.com, maar wel via het label Crime Records.