Intelligent Music Project VI – The Creation (2021)
Intelligent Music Project V - Life Motion (2020)
Intelligent Music Project IV - Sorcery Inside (2019)
Intelligent Music Project III - Touching The Divine (2015)
Intelligent Music Project II - My Kind O' Lovin' (2014)
Intelligent Music Project I - The Power Of Mind (2012)

Milen Vrabevski heeft er aardig de pas in. Voor het derde jaar op rij brengt hij een cd uit van zijn muzikale geesteskind Intelligent Music Project. Nummer zes in de reeks krijgt ook nu weer deze cijfermatige toevoeging aan de band-naam, zodat we ook zouden kunnen spreken van de unieke band Intelligent Music Project VI.

Deze steenrijke Bulgaarse medicus die graag ook eens iets weggeeft strooit voor zijn muzikale uitspattingen met geestverruimende titels. Die van nummer zes “The Creation”, past naadloos in het rijtje van onder andere “Life Motion”, “Touching the Devine” en “The Power Of Mind”. Volgens Vrabevski gaat het op “VI” over creatieve benaderingen in het leven die een sleutel zijn naar succes voor een betekenisvol leven. Die kunnen we rustig in onze zak steken.

Zoals te doen gebruikelijk sluit ook nu weer een rijtje min of meer bekende gasten aan om de cd vol te spelen en zingen. Daar gaan we weer met een opsomming: de zangers Ronnie Romero (Ritchie Blackmore’s Rainbow, Michael Schenker Group, Vandenberg, Lords of Black), John Payne (ex-Asia), Carl Sentence (Nazareth), Richard Grisman (River Hounds) en de drummers Bobby Rondinelli (Ritchie Blackmore’s Rainbow, Black Sabbath) en Todd Sucherman (Styx). Samen met enkele Bulgaarse ‘locals’ zorgt dit gezelschap voor een stevig stukje muziek. Op nummer IV Sorcery Inside en nummer V Life Motion is al uitgebreid stilgestaan bij het feit dat het hier om onvervalste Adult Oriented Rock (AOR) gaat. Op “The Creation” is dit niet anders. Niets nieuws onder de zon dus.
We horen weer uitbundige (samen)zang van het legertje zangers, een hardwerkende ritmesessie, gierende gitaren, straffe riffs, aangevuld met orkestraties, in nummers die doorgaans in een pompend ritme worden afgewerkt, maar nooit een hoog gehalte van toegankelijkheid verliezen. Gas terugnemen is gelukkig ook opgenomen in het concept, maar bij alle nummers is sprake van een behoorlijk hoog radiogehalte.

Ook wat betreft referenties kunnen we niet anders dan in herhaling vallen: Journey, REO Speedwagon, Styx, Toto, Foreigner en Deep Purple.

Er is weinig mis met deze plaat voor hen die zich senang voelen met een dozijn korte nummers met een Amerikaanse vibe voor wie het oor ook wat AOR wil. Het is weer met een lantaarntje zoeken naar elementen die boven het AOR-struikgewas uitsteken en die ons proghartje sneller doen kloppen. In het afwisselende The Story maken we dit soort momenten mee. Tussen de bijna tenenkrommende zanglijnen door horen we een stukje orgelspel met akoestisch gitaar, een goede gitaarsolo, een solo op piano met aanzwellende violen en gitaren. Kijk, dat komt in de buurt!
De ballad Listen is mierzoet, maar zeker ook te hebben met de beheerste zang van Romero en prettig getokkel. Vrabevski zelf verzorgt een korte akoestische gitaarsolo.
En zo hebben meer nummers korte genietmomenten door een aardige overgang, een goed getroffen orkestratie of een zanglijn die voor de verandering minder schreeuwerig is. Daar staan ook weer de nodige rechttoe rechtaan rockers tegenover die weinig aan de fantasie overlaten. Het nummer I Know is gebombardeerd tot eerste single van de cd. Het is regelrechte hardrock die zo maar afkomstig had kunnen zijn van Deep Purple.

Back To Me begint nog niet onaardig maar ontpopt zich als een tranentrekker die in het oeuvre van BZN niet zou misstaan.

Vrabevski maakt voor zijn Intelligent Music Project aan de lopende band composities die je met een gerust hart gelikt kunt noemen. Nummer VI “The Creation” sluit naadloos aan op zijn voorgangers. Ik kan dan ook naadloos aansluiten wat ik als slotakkoord bij de recensie van “Sorcery Inside” schreef: er is niks mis met deze (AOR) muziek, maar het proggehalte is dusdanig laag dat het gros van ‘ons soort mensen’ deze creatie toch links zal laten liggen, waar ook weer niets mis mee is.