Viva Emptiness (2003)
Last Fair Deal Gone Down (2001)
Tonight's Decision (1999)
Discouraged Ones (1998)
Brave Murder Day (1996)
Dance Of December Souls (1993)

Dertig jaar geleden, we schrijven 1991, werd in Stockholm door Jonas Renkse en Anders Nyström de formatie Katatonia opgericht. Na een demo en een ep komt in 1993 het debuutalbum “Dance Of December Souls” uit. Het album laat zich omschrijven als ‘melancholische metal’. Na dit album gaat de formatie steeds meer de progressieve en melancholische kant op. Inmiddels bevat het repertoire van de band een aantal klassiekers zoals het bijna Floydiaanse “Viva Emptiness” en volgens velen hun beste album “The Great Cold Distance” uit 2006.

De dubbelaar “Mnemosynean” is een omvangrijke verzameling van b-kanten, covers, remixes en nummers die op diverse ep’s zijn uitgekomen. De titel slaat op gevonden grafinscripties uit 400 voor Christus, waar wordt gezegd dat de doden hun geheugen konden bewaren door niet uit de Lethe te drinken, maar uit de stroom die uit het meer van Mnemosyne (de godin van het geheugen) stroomt.

Het album bevat 27 nummers die samen een prachtig tijdsbeeld geven. We horen zowel de stevige kant van de band als de fragiele, beukende riffs en filmische passages. Maar nergens wordt de melodie en melancholie uit het oog verloren. Ik pik er een aantal nummers uit. Displaced dankt zijn titel mede aan dat het bedoeld was voor het album “The Great Cold Distance” maar dat ze hem niet in het geheel gepast kregen. De van origine instrumentale demo is hier nu uitgewerkt tot volwaardige song. Het bevat een mooie wisselwerking tussen stevige gitaarmuren en een pakkende melodie. Het doet bij vlagen denken aan Tool.

Sold Heart is een prachtig ingetogen nummer dat geschreven werd tijdens de sessies voor “Night Is The New Day”. Het haalde het album niet, maar werd als b-kant gebruikt voor de ep “The Longest Year”. Het wat dromerige karakter zorgt dat je alles om je heen vergeet. The Act Of Darkening verscheen als bonus track op “Dead End Kings”en werd destijds geschreven door Anders Nyström. Volgens het boekje is dit een nummer dat mensen geweldig vinden of haten. Hij wilde iets componeren dat inging tegen de ‘metalwetten’. Het is een prachtige en warme compositie geworden. Hoogtepunt op het eerste schijfje is wat mij betreft Vakaren, waarin Jonas Renkse voor het eerst in het Zweeds zingt. Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik het hoor. Het Zweeds maakt het nummer nog intenser. De elektronische invloeden passen naadloos en het filmische karakter maakt het heel beeldend.

Op de tweede schijf springt Wait Outside eruit. Het nummer werd geschreven voor “Viva Emptiness”, haalde het album niet, maar groeide wel uit tot een live lieveling. Het pakkende refrein is hier debet aan. Het kwam uiteindelijk in 2013 op de heruitgave van “Viva Emptiness” te staan. Bijzonder interessant is het lange Scarlet Heavens. Deze werd in 1994 geschreven na het uitkomen van het debuut “Dance Of December Souls”. De band verkende alle metalstijlen en deed hiermee een poging een Goth song te maken. Het resultaat is een wat aparte track met flink wat 80’s referenties. Als je de band kent van de laatste albums, dan zal dit nummer vreemd op je overkomen met een Renkse die behoorlijk theatraal zingt. De band durfde het nooit aan het nummer bij een label in te brengen. Ik vind het niet echt een goed nummer, wel heel interessant om de ontwikkeling te zien.

Als laatste bevat het album een aantal remixes die stuk voor stuk behoorlijk wat elektronische invloeden bevatten. Ik houd er wel van. Zo is “Mnemosynean” een mooie reis door dertig jaar Katatonia. Fans zullen hier zeker van smullen. De band is altijd progressief gebleven, met een enorme drive om het eigen geluid verder te verkennen en te perfectioneren. Zo kan dit creatieve gezelschap nog jaren mee. Op naar de zestig!

CD:

3 Vinyl: