Ever Dream
Nemo
Sleeping Sun
Pan
Last Ride of the Day
Ghost Love Score

Op 10 april 2020 bracht Nightwish het negende studioalbum “Human II Nature” uit. Om dit album kracht bij te zetten heeft de band een wereldwijde toer gepland die op de releasedatum (10 april 2020) zou starten in Club Teatria, Oulu in hun thuisland Finland. Op 23 en 24 November 2020 zou deze show ook Nederland aandoen, in een tweemaal uitverkochte Ziggo Dome. Helaas door de wereldwijde Corona pandemie moest de gehele tour worden geannuleerd en meerdere malen doorgeschoven. De toer zal nu op 30 juli 2021 starten, wederom in hun thuisland Finland, tijdens het Qstock festival in Oulu. Indien de gezondheidssituatie het toestaat zal de band dan vanaf september 2021 de wereld door toeren, waarbij ze op 22 en 23 november 2021 Nederland zullen bezoeken.

Door bovengenoemde situatie zijn de nummers van hun laatste album “Human II Nature” nog nooit live gespeeld. Om de fans – die hier nu zo lang op hebben moeten wachten – toch tegemoet te komen heeft Nightwish iets speciaals bedacht om enig licht in deze duistere tijden te brengen. In een speciaal voor de gelegenheid opgebouwde virtual reality taverne “The Islanders Arms” worden twee shows gespeeld onder de naam “An Evening With Nightwish In A Virtual World”.

Ook hierbij wordt Nightwish wederom geteisterd door pech en onvoorziene omstandigheden. Ten eerste kondigt bassist Marko Hietala op 12 januari 2021 aan dat hij om persoonlijke redenen de band verlaat. Daarnaast moesten de liveshows, die toen nog gepland stonden vanaf mei 2021, wederom verplaatst worden vanwege Corona. De virtuele liveshows werden daarom verplaatst van 12/13 maart 2021 naar 28 en 29 mei 2021. Op de vrijdag (28 mei) – de show gericht op Europa – mocht ik dan eindelijk getuige zijn van dit spektakel.

In de VIP-sessie voorafgaand aan hun eerste virtual reality show heeft Nightwish de identiteit van de sessiebassist onthult. Jukka Koskinen wordt de nieuwe sessiebassist, die dus gedurende de komende wereldtournee Nightwish zal ondersteunen op de basgitaar. Lees meer hierover in onze nieuwssectie. In de VIP-sessie verder een uitgebreid interview met Koskinen, onder andere over zijn selectie, zijn voorbereiding en eventuele toekomst binnen Nightwish. Daarnaast worden door Koskinen een aantal vragen van de fans beantwoord.

Om klokslag 20:00 uur (21:00 uur in Finland) start het optreden, ondersteund door het openingsnummer Music van “Human II Nature”. De band komt symbolisch aan met een zeppelin die landt boven op een schitterende waterval, alwaar de taverne “The Islanders Arms” is opgebouwd. Een schitterende entourage die waarschijnlijk alleen in computeranimaties te maken is. Met Noise – een van de mooiste nummers van hun album “Human II Nature” – wordt afgetrapt en dit zet meteen de toon voor het optreden.

Met Planet Hell van het album “Once” uit 2004 laat de band zien dat ze vanavond niet alleen hun nieuwe nummers gaan spelen, maar ook voor een dwarsdoorsnede uit hun roemrijke verleden kiezen. Hierbij worden niet alleen de succesnummers gespeeld die ook op het recent verschenen verzamelalbum “Decades” zijn uitgebracht. Goed om ook deze oude nummers ook weer eens te horen. Maar het gaat natuurlijk ook om de nieuwe nummers, die we na het verschijnen van hun album in april 2020 nog niet live hebben mogen aanhoren. Tribal is een van de stevigere nieuwe nummers, met een up-tempo beat en ritmes van inheemse stammen. Floor Jansen is uitstekend bij stem en kan ook dit bijna schreeuwerige nummer goed aan.

Harvest is een uitstekend Fins folk-nummer dat het live erg goed doet. De samenzang van Floor Jansen en Troy Donockley is heerlijk om te horen. De solo op de Uilleann pipes (Ierse doedelzak) is werkelijk adembenemend mooi. Erg dansbaar met folkloristische invloeden. Zeker een hoogtepunt na een half uur in het optreden. Ook I Want My Tears Back komen deze Uilleann pipes terug, nu in een duel met het gitaarspel van Emppu Vuorinen.

Een ander hoogtepunt is het akoestisch onderonsje tussen Floor Jansen en Troy Donockley. Na een bestelling aan de bar van de taverne zien we alleen Jansen en Donockley op het podium om erg gevoelig How’s The Heart ten gehore te brengen. De zangkwaliteit van ‘onze’ Floor komen hier erg mooi naar voren.

Het daaropvolgende Shoemaker lijkt toch wel de favoriet van het laatste album bij het publiek. De reacties op de chat – die gedurende het concert meeloopt – veren sterk op en tijdens het operette gedeelte volgt een flink aantal keren “Goose Bumps”. Alle lof voor de vocale kunsten van Floor Jansen. Een quote uit de chat: “NAILED it. Damn fantastic”.

En dan sluiten ze na 90 minuten af met de epos The Greatest Show On Earth waardoor het concert toch ruim langer duurt dan het vooraf aangekondigde anderhalf uur. Dit is natuurlijk de perfecte afsluiter van iedere Nighwish show: W̳̿͟͞E̳̿͟͞ ̳̿͟͞W̳̿͟͞E̳̿͟͞R̳̿͟͞E̳̿͟͞ ̳̿͟͞H̳̿͟͞E̳̿͟͞R̳̿͟͞E̳̿͟͞

Met uiteindelijk nog een flinke vocale uitbarsting van Floor Jansen tijdens de outro Ad Astra (waarbij de muziek van tape komt, maar Jansen wel live zingt), besluiten ze de show. De zeppelin stijgt weer op en vertrekt vanaf de taverne.

Samenvattend kan geconcludeerd worden dat we hier weer eens getrakteerd zijn op een geweldige liveshow, met schitterende animaties. Dit is tijdens een ‘normaal’ concert niet mogelijk. De beelden van de opgebouwde virtuele taverne, met mooie entourages, lichtkoppels, een virtuele lichtshow en de beelden van de waterval waarop de taverne is gebouwd, in alle jaargetijden, is goed uitgevoerd. Maar het is natuurlijk geen echte live-ervaring. Ik vraag me zelfs af, of er inderdaad echt live op het moment gespeeld wordt, of dat we naar een vooraf opgenomen show zitten te kijken. Natuurlijk, de band speelt alle nummers live in een oefenruimte, waar omheen de virtuele show is opgebouwd. Maar of dit vooraf opgenomen is, of echt op het moment van uitzending wordt gespeeld, is een grote vraag. Het contact met het publiek is er niet, er vallen pauzes tussen de nummers en de vooraf aangekondigde avatars – waarmee het publiek tijdens de show aanwezig zou kunnen zijn – zijn niet beschikbaar en ook op de chatsessie wordt niet actief gereageerd. Het is natuurlijk een perfect alternatief in deze Coronatijd, maar het is toch niet te vergelijken met echt fysiek aanwezig te zijn bij een liveshow.

Toch alle lof aan Nightwish om ons in deze vervelende tijden te voorzien van een mooi stukje muziek en een vooruitzicht op een stuk verlichting en weer een echt live-optreden. Laten we hopen dat hun shows aan het eind van dit jaar doorgang kunnen vinden. Voor nu zijn we weer een unieke ervaring met live-muziek rijker.

Naast de show op vrijdagavond 28 mei 2021 was er ook een tweede show op zaterdagavond 29 mei 2021 gericht op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Dit met name gezien het tijdstip want de hele wereld kon bij beide optredens aanwezig zijn. Gezien het tijdstip – 2 uur ’s nachts op de zondagochtend bij ons – heb ik ervoor gekozen om dit optreden later op dag terug te kijken. Een vergelijkbare show, met wel een andere setlist. Opvallend is overigens dat publieksliefhebber Shoemaker en Tribal zijn vervangen door Pan. Pan is van eenzelfde kaliber als Tribal, maar Shoemaker kan dan als een gemis ervaren worden. Verder een vergelijkbare show, met eenzelfde enthousiasme en energie. Heerlijk om dit mee te mogen maken.

Dan rest mij nog een laatste vraag: Hoe is het de nieuwe bassist vergaan? Tja … Jukka Joskinen kan perfect basgitaar spelen, maar hij kon (mocht?) nergens excelleren en ook hebben we geen sterke bassolo mogen horen. We missen Marko Hietala nu al.