Reed, Robert

Cursus 123 430

Info
Uitgekomen in: 2020
Land van herkomst: Verenigd Koninkrijk
Label: Tigermoth records
Website: https://www.tigermothshop.co.uk/store/Robert-Reed-c50869057
Tracklist
Cursus Part 1
Erthhynge (8:19)
The Hawk And The Harbinger Of Dawn (1:20)
Stoneborn Watchers (5:24)
The Man Of Sight And Feathers (8:08)
Witness (4:39)
Cursus Part 2
Stoneglow Warnings (6:31)
Stalemate (5:05)
Dust And Flowers In A Lost Eden (0:54)
Gatherings At Farewell Places (7:35)
Erthsheelde (8:09)
i. Exodus
ii. The Odessy Of Souls
iii. Erthynge
Robert Reed: toetsen, percussie
Met medewerking van:
Les Penning: verteller
Cursus  123 430 (2020)
Cursus  A Symphonic Poem (2020)
Sanctuary III (2018)
Sanctuary Live (2017)
Sanctuary II (2016)
Willow’s Song EP (2014)
Sanctuary I (2014)

Robert Reed beweegt zich schijnbaar met het grootste gemak van project naar project en past zich moeiteloos aan naar een reeks verschillende stijlen en invloeden. 2020 is mede dankzij de lockdown ook nog eens een heel productief jaar voor hem geweest. Tel maar even mee zodat je weet waarmee de schoorsteen van huize Reed in Wales van gaat branden.

Allereerst was er de klassieke prog van Magenta’s “The Masters Of Illusion” en de samenwerking met Steve Balsamo in Chimpan A met twee versies van “The Empathy Machine”. Er waren nieuwe releases over (hoe verrassend) Tubular Bells, door zijn bijdrage aan Tubular World en de single Tubular Bells – A Minor Tune. Er zagen twee ep’s dat jaar het daglicht. Een met nummers van Ennio Morricone geheten “Chi Mai” en een met zijn bijdrage aan Eye Leve/Ommadawn 45 van Les Penning (over hem later meer). Kerst 2020 ging niet voorbij zonder een X-mas single en onder de album naam Cursus was daar eerst “Cursus A Symphonic Poem”. In dezelfde maand volgde dit besproken album met de cryptische titel “Cursus 123 430” waarin Robert Reed zijn liefde voor elektronische muziek verkent en passend omlijst met een fantasierijk sciencefiction verhaal.

De echte reden echter om “Cursus 123 430” te maken was dat hij een pauze nodig had om wat hij in de bijgeleverde promo noemt als  ‘zijn muzikale palet op te ruimen’. Over workaholic gesproken. Tijdens het afronden van zijn laatste Sanctuary IV-album, voelde hij de behoefte om iets heel anders te doen. Dus ditmaal ging hij na Mike Oldfield lekker grasduinen in het oeuvre van Jarre, Vangelis en Kitaro. Kortom, op naar buiten om een verzameling oude analoge synthesizers aan te schaffen, zodat hij nog meer toetsen kan leggen en naar hartenlust kon draaien aan de oscillerende knoppen, pulserende schuiven en percussieve sequencers.

Zoals de “Sanctuary” albums regelrechte variaties waren op de bekende “Tubular Bells” thema’s adopteert Robert op “Cursus 123 430” ditmaal de synthesizerloopjes en arpeggio’s zoals we die kennen van het pompeuze “Heaven And Hell” van Vangelis, de bleeps and blips van het spacy “Rendez Vouz” album van Jean Michel Jarre en het new age klankentapijtje dat Kitaro graag voor je uitrolt. Alleen het nummer Stoneborn Watchers is een spaarzame uitschieter dat zo als techno mix kan worden bewerkt, ware het niet dat er een intermezzo van “Switched On Bach” van Wendy Carlos in zit. Je kunt je afvragen of Reed zijn muzikale vaardigheden zou moeten toepassen op projecten die duidelijk en onbeschaamd de invloeden van anderen weerspiegelen.

Hoe dan ook, ook ditmaal is dat geen straf. Beter goed gejat dan slecht bedacht werkt hier heel aanstekelijk. Zeker als je met old school synthesizers op de knoppen mag drukken en er met een open mind mee aan de slag gaat zoals Robert Reed dat doet. Origineel is het muzikaal en productioneel allemaal niet. Maar het klinkt met wat jaren ‘70 stereo-effecten nog steeds geweldig. Alleen de suggestie dat we met twee grote muzikale delen te maken raakt kant nog wal. De nummers staan namelijk allemaal grotendeels op zich zelf met een themaatje hier, een melodietje daar en altijd op gepaste momenten een onderbrekend riedeltje. Slechts sporadisch keert als rode draad een oplopende notenschema er doorheen die ik associeer met de filmmuziek van “Close Encouters Of The Third Kind” en keert het thema uit opener Erthynge als variatie terug in het slotstuk Erthsheelde.




Met veel pathos weet verteller en schrijver Les Pennings tussendoor de dreiging en onheil van het sci-fi verhaal overtuigend over te brengen. ​​Ook al gaat het hier over een ecologische fabeltje om de natuur en de aarde te redden nadat jaren van oorlog en industrialisatie de wereld hebben verwoest en onze planeet hersteld wordt door buitenaardse wezens. Flashbacks naar de verteller-protagonist Richard Burton in Jeff Wayne’s “War Of The Worlds” kan ik hierbij niet onderdrukken.

Dit album wordt verder ook aangeboden als een multi-media item. Liefhebbers van science fiction zullen het 20 pagina’s tellend geïllustreerd boekwerk, als aanvulling op deze thema muziek, zeker aanspreken en willen zo’n kleurrijk grafisch verhaal wel aanschaffen. Kunnen ze gelijk in de novelle ontrafelen of en zoja wat de link is tussen 123 430 en Stonehenge. Voor de muziekliefhebber met een voorkeur voor elektronische muziek uit de analoge doos is het album verder beschikbaar als Special Limited Edition cd & dvd inclusief 5.1 surround mix. Keus te over, juist ook voor Vangelis en Jarre fans die smachten naar nieuw werk op hun oude synthesizers. Robert Reed heeft in elk geval een nieuwe smaakvolle stijl erbij om zijn haard aan het branden te houden.

Send this to a friend