Het komt niet elke dag voor dat je de kans krijgt om te praten met een van de groten uit de progwereld. En zeker niet als dat ook nog eens de zanger/oprichter van je favoriete bandje is. Dus toen ik de kans kreeg om met de levende legende Jon Anderson te praten in het kader van het uitbrengen van zijn nieuwe album, “True”, was er weinig sprake van aarzeling. Ook al was de mij toegezegde tijd niet langer dan vijftien minuten. Een uitdaging die ik graag aanging. Een gesprek via Zoom met een tijdverschil van negen uur.
OK, goedenavond Jon Anderson, hartelijk dank voor je tijd. Je hebt het erg druk en ik beschouw het als een eer en een voorrecht om met je te praten, een van de grondleggers van het progressieve rockgenre en Yes was en is altijd mijn favoriete band aller tijden. Mijn naam is Alex Driessen, ik ben recensent voor Progwereld, een van de grootste en beste websites op het gebied van progressieve rock in Nederland en België. Ik heb maar vijftien minuten, dus vergeef me als ik snel begin met mijn vragen. Hoe gaat het met je? Je ziet er geweldig uit. Je wordt binnenkort 80 als ik me niet vergis. Hoe blijf je zo jong?
Geen probleem, ik ben oké. Ja, volgende maand word ik 80. Nou, ik ben gewoon aan de wandel geweest. Ik ga twee uur wandelen, de heuvel op en de vallei uit, luisterend naar muziek van de laatste tijd, ik heb naar “True” geluisterd, natuurlijk. En nu begin ik weer naar Sibelius te luisteren, mijn favoriete componist. Het leven is goed en ik moet gezond blijven en me voorbereiden op volgende week. We gaan weer op tournee, aan de oostkust van Amerika, het tweede deel van de tour. Ik ben erg enthousiast over het nieuwe album, “True”.
Ik ook. Het duurde ongeveer vijf jaar tussen je laatste soloalbum en de nieuwe “True” . Wat was de reden daarvoor?
Nou, ik was druk bezig met een vervolg op “Olias of Sunhillow” en ik heb 4 uur aan muziek liggen. Het maakt me gek.
Dat was in 76, toch?
Ja. En natuurlijk schrijf ik continu muziek, dus ik ben altijd bezig. En ik was vorig jaar op tournee met de jongeren, de Academy of Rock, we hebben zelfs in Europa getoerd, het was fantastisch! Deze kids waren zo cool en ondertussen, toen ik thuiskwam van de eerste tour, stuurde een vriend van mij een video van deze gasten, deze groep, de Band Geeks. Ze speelden Heart of the Sunrise en ik was gehypnotiseerd, ik kon niet geloven hoe goed ze waren. Dus ik nam contact op met de bassist en zei: waarom gaan we niet samen op tournee? Dit was afgelopen april en hij zei: “weet je het zeker? Ben je echt Jon Anderson?”. Ja, ik ben Jon Anderson. Ja, dat zou ik graag willen. Dus gingen we op tournee. Na toer met de tieners, gingen we op tournee met de Band Geeks en deden we ongeveer twaalf shows afgelopen september.
Dat was een succes, weet je, want ik wilde de nummers zingen die ik had helpen schrijven uit de jaren 70. Ik was enthousiast om Close to the Edge en Awaken te doen, The Gates of Delirium en natuurlijk nummers die de meeste Yes-fans willen horen: Yours is no Disgrace, All good People, Perpetual Change en ga zo maar door. Het is een eindeloze hoeveelheid muziek en aan het einde van die tour, waarschijnlijk in november vorig jaar, zei ik tegen Richie (Castellano), de bassist, ik zei: Richie, we moeten een album maken. Waarom niet? Dus in januari, februari en maart hebben we het album gemaakt. Daarna zijn we vorige maand weer op tournee geweest met de Yes epics en classics plus twee, drie nummers van het nieuwe album, wat écht geweldig is.
Slechts drie nummers, Jon?
Nou, omdat het album nog niet uit is. Dus ik denk op deze manier: als het album uitkomt, wat inmiddels het geval is, zullen mensen het kunnen vinden, ik hoop dat ze ervan genieten. Vervolgens kunnen ze er de komende zes maanden naar luisteren. Als we volgend voorjaar weer op tournee gaan, kunnen we dan het hele album spelen, zo denk ik erover.
Dat zal geweldig zijn, want terug naar het album, ik had de gelegenheid om ernaar te luisteren. Ik heb er ook een recensie over geschreven en ik ben verbijsterd: het is een uitstekend album, echt goed. Het is compact, scherp, het is modern, niet té modern, maar goede nummers met een punch en veel melodie. Uitstekende muzikanten en daar bovenop je karakteristieke stem en teksten. Een recept voor succes?
Ja, dat hoop ik. De recensies zijn erg goed en ik heb al interviews gedaan over de hele wereld, Brazilië, Australië, Japan en Scandinavië. En Engeland natuurlijk, en Amerika. Dus veel mensen zijn gewoon dol op het idee van het album, dat is alles wat ik wil weten. Ik ben gewoon blij, heel blij van binnen.
Van links naar rechts: Andy Graziano, Rob Kipp, Andy Ascolese, Jon Anderson, Richie Castellano, Chris Clark
En dat zou je ook moeten zijn, want iedereen houdt van je muziek en van jou in het bijzonder. Dus ik weet zeker dat je veel mensen een groot plezier hebt gedaan door terug te keren naar de studio. Was het eigenlijk een studio? Neem me een beetje mee door de creatie van het album. Waren jullie ooit samen op dezelfde plek of is het allemaal gedaan door elektronische bestanden uit te wisselen zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is?
Ja, dat was het. We zitten allemaal op dezelfde planeet, heel belangrijk (lacht). De Band Geeks wonen aan de oostkust, ik woon aan de westkust van Amerika. Dus zoomden we, elke dinsdag zoomden we en dan stuurde ik alles aan Richie, die hielp met de productie. Hij is een geweldige producer en ook bassist, gitarist, zanger, hij schreef Shine On en ik zong mee en werkte aan wat ideeën. Daarna wisselden we muziek uit, ik denk dat het heel erg in mijn hoofd zat, heel erg zoals in Yes, in de jaren 70, waarin ik bij de groep zat. We waren enorm verbonden met elkaar, heel gelukkig. Ik kan niet geloven hoe we waren in die tijd. Yes had succes in ’72/’73 ten tijde van “Fragile” en Roundabout, het leven is briljant! Dat soort energie. En het is net als bij de Band Geeks, het is dezelfde energie, opwinding om muziek te maken.
Ook al waren jullie niet in dezelfde ruimte toen jullie al die prachtige muziek maakten, want dat is het echte verschil, toch? Tussen nu en hoe het er in de jaren 70 aan toe ging?
Oh ja, het interessante was natuurlijk dat de Band Geeks Yes-muziek bestudeerden en elk nummer van Yes konden spelen, probleemloos. Toen ik vorig jaar met ze op tournee ging, hadden ze de hele show al uitgewerkt: The Gates of Delirium, mijn god, Heart of the Sunrise, Close to the Edge, Awaken en we doen het nog steeds. Voor mij is het als magie, weet je.
En die Richie Castellano waar je zo lovend over spreekt, hij is een soort katalysator voor je muziek, is dat de manier om uit te drukken wat er tussen jullie gebeurt?
Nou, we zijn als broers in de muziek. Zoals met Chris, met Alan, Steve, alle mensen in Yes indertijd. Het was als broederlijke waardering voor elkaar en plezier door muziek en opgewonden over het avontuur van muziek. Want we stonden niet stil na de jaren 70. We bleven doorgaan in de jaren 80, en ook nog lang daarna en toen werd ik heel, heel ziek. En dus moest ik ergens anders heen.
Je hebt het nu over 2008/2009, is het niet, toen je gezondheid echt achteruitging. Maar ja, zoals ik al eerder zei, je ziet er goed uit. Je bent in goede conditie, net als je stem trouwens, hoe krijg je dat voor elkaar? Doe je oefeningen?
Ja, ik zing elke dag, echt waar. Ik zing de hele tijd in mezelf. En dan ga ik gedurende de dag naar mijn studio, je kunt alle instrumenten en dingen achter me zien. Ik schrijf dan nieuwe muziek en ik heb ook 50 cassettes zoals deze, vol met muziek.
Gebruik je nog steeds cassettes, Jon?!
Nee, nee, nee, nee, nee, nee, ik heb ze tien jaar geleden, 12/15 jaar geleden, in een doos gestopt, omdat ik ernaar bleef kijken en dacht dat ik deze nog een keer moest beluisteren, dat liedje moest beluisteren. En toen vond ik deze en ik zei, oh nee, ik heb er nog een en nog een. Dus ik moet heel voorzichtig zijn waar ik naar luister (lacht).
De Gouden Kluis van Jon Anderson. Helemaal vol met cassettebandjes. Is dat de reden dat ik veel, laten we zeggen 80’er, 90’er jaren, maar ook begin 2000 hoor in de nieuwe muziek. Ik hoor flarden van “The Ladder”, van “Talk”. Klopt dat of zie jij het anders?
Nee, ik denk dat je muziek met je meedraagt als je eenmaal muziek hebt gemaakt, je draagt het je hele leven met je mee, een soort onderbewust iets. Ik schreef een idee genaamd Once Upon a Dream dat begon met een chant. Ik heb het hier (begint te zingen): It’s enough to stick around looking for it. It’s enough to challenge it, took around. Once upon a time, you were looking for, dance around it, tiki-tai, tiki-tai. Het is een chant, weet je. Ik maakte een opname met een vriend van mij, Jonathan Elias, een briljante componist, stuurde het naar Richie die er naar luisterde en zich realiseerde: “OK, we kunnen dit gedeelte meenemen”. Dan iets dat hij had geschreven en daarna een stuk van mij en dan het middelste gedeelte, dat heel helder was, er gebeurde niets, gewoon zoals…
I get up, I get down?
Close to the Edge, I get up, I get down, precies! Hij kwam ineens met een bevriende zangeres die zong als een engel en dan begin ik te zingen. In het volgende deel zing ik weer een ander idee. Ik dacht er laatst nog aan, het is een mysterieus idee, een mysterieus liedje, Once Upon a Dream. Aanvankelijk was het trouwens Once Upon a Time. Maar ik zei: nee, nee Once Upon A DREAM! En dan die geweldige gitaarsolo van Richie aan het einde. Zestien minuten lang, het is prachtig!
Dat is het zeker, het is een waar epos, nietwaar? Je bent er weer in geslaagd om een prachtig stuk muziek te creëren dat mensen over de hele wereld zal verbazen, daar ben ik vrij zeker van.
Ja, ik ben enthousiast. Dus volgend voorjaar, volgende zomer, komen we naar Nederland en Scandinavië.
Is dat een belofte? Want er is nog niets bekendgemaakt over een tournee door Europa.
Nee, dat weten we nog niet. We hebben een agent en hij zei: oh, mensen in Japan willen je zien, Hawaï en dan Brazilië en Zuid-Afrika ca en ik zeggen: wacht even, kunnen we ook naar Europa? Dus ja, maak je geen zorgen, het zal gebeuren weet je.
Ja, graag! Oké, dus terug naar het VK en Nederland en West-Europa, oké, dat zou geweldig zijn.
Ja, ja. Zo zijn je dromen. Je droomt ze. Je denkt ze en dan hoop je dat alles goed komt.
Nog even terugkomend op die keer dat je met de Paul Green Rock Academy speelde. Weet je, al die getalenteerde jongeren vorig jaar, ik was er verbijsterd door. Hoe was dat? Die gasten hadden je kleinkinderen kunnen zijn, ik bedoel dit met alle respect.
25 jaar geleden, ik was op tournee met Yes in Philadelphia, kwam ik van het podium en daar waren ongeveer twaalf kinderen met School of Rock T-shirts. En ik zei, hé jongens, School of Rock, ja, cool. En toen kwam deze kerel naar me toe, Paul Green, en zei: “Ik ben Paul Green, ik werk met deze kinderen, ze zijn echt getalenteerd”. Ik zei, ja, ze hebben een mooi T-shirt. En hij zei: “Zou je naar Philadelphia willen komen en met deze jonge muzikanten willen werken?” Ik zei: nou nee, het is oké, dank je wel. En toen, ongeveer twee weken later, stuurde hij me een opname op cassette van hen, waarop ze Heart of the Sunrise spelen. Dat is toevallig ook wat naar mij is gestuurd voor de Band Geeks.
Dus ruim 20 jaar geleden, een Heart of the Sunrise cassette. En ik sprak met Paul en hij zei dat ze de volgende maandag in Los Angeles zouden zijn. “Kun je langskomen om Heart of the Sunrise te zingen met de kids?”. Ik zei, ja, waarom niet? En zo ontstond er een vriendschap. Dat jaar werkte ik met de jonge muzikanten. Ik ging een jaar later op tournee met ze en daarna drie jaar later weer en ongeveer 5-6 jaar later nog een keer. Vorig jaar veranderde hij de naam in Academy of Rock en de kids waren nog steeds ongelooflijk getalenteerd, dus het is een geschenk voor mij om met ze te zingen.
En een geschenk voor hen om met jou op het podium te spelen, Prog God! Die naam werd je gegeven nietwaar, die eer, een paar jaar geleden? Maar het moet wederzijds voordeel zijn geweest voor jullie beiden, voor de jongeren en voor jou.
Ja, ja, de jeugd van 20 jaar geleden zijn nu werkzaam in de muziek, ze gaan nog steeds door en veel van de jongeren van de show van vorig jaar zitten inmiddels op muziekscholen in Boston, Chicago, Los Angeles, New York, ze gaan nog steeds door met hun creativiteit, weet je.
Het is geweldig dat je dat kon doen. Er is nog een vraag die op mijn lippen brandt en ik durf hem bijna niet eens te stellen, maar ik ga het toch doen: is er een kans dat er een reünie komt met jullie, Rick en Steve of moeten we voor altijd onze mond houden en er helemaal niet meer over praten?
Je weet het nooit in dit leven, op dit moment ben ik erg enthousiast over de Band Geeks, natuurlijk. En ik heb zelfs een keer tegen Richie (Castellano) gezegd: als we in Londen spelen, kan ik Rick vragen om op het podium te komen voor een nummer of zoiets of Steve op het podium voor een nummer. Maar je weet het nooit in dit leven.
Oké, dat is voldoende voor nu, Jon.
Oké, ik wens je het beste.
Heel erg bedankt voor je medewerking, ik heb ervan genoten en hoop je binnenkort te zien in een van de theaters in Europa. En ik wens jullie allemaal het beste, veel succes, bedankt. Tot ziens Jon.
Bedankt, Alex. Tot ziens
Foto’s Jon Anderson: Deborah Anderson
Foto Band Geeks: Rob Schmoll
Voor een volledige weergave van het interview met Jon Anderson bezoek de Progwereld YouTube website.