De kennismaking met de band Secrets Of The Moon ging via een neven-project van zanger en gitarist van de band Crone: Phil Jonas. De band Crone overdonderde mij met het album “Godspeed” dat in 2018 verscheen op het Prophecy Records label. Phil Jonas is de spil binnen beide bands, hoewel Crone is opgericht door Phil Jonas, in tegenstelling tot Secrets Of The Moon. Daar blijkt hij simpelweg het meest duurzame bandlid te zijn na een 25 jarig bestaan. Waar Crone een band is die ons progrockers waarschijnlijk snel zal aanspreken, is Secrets Of The Moon dat een stuk minder vanzelfsprekend. Hoewel? De band staat ook wel bekend als de “Kameleons van metal”. De Duitse formatie start in 1995 als black metal formatie, maar evolueert door de jaren heen tot een band die ook de liefhebbers van progrock kan aanspreken. Het is hoog tijd dat we eens nader kennismaken met Phil Jonas, zanger en gitarist. Wat kan hij ons vertellen over Secrets Of The Moon en Crone?
Aangezien dit een combinatie-interview is van jou als bandleider van Secrets Of The Moon, maar ook als bandleider van Crone, wil jij jezelf eens voorstellen aan de Nederlandse en Belgische lezers?
Zeker, Ik ben 39 jaar oud. Ik ben al muzikant en songwriter zolang ik me kan herinneren. Ik ben nu 23 jaar de frontman van de Duitse dark metal band Secrets Of The Moon en daarnaast heb ik een aantal jaren geleden een ander muzikaal project opgericht, genaamd CRONE. Dat begon als een tweemans project, maar is inmiddels een vijfkoppige band.
Met welke band ben je opgegroeid of welke muziek heeft je beïnvloed?
Ik werd een fan van hardrock en heavy metal toen ik bands als Guns n’ Roses, Metallica of Skid Row via MTV leerde kennen in de vroege jaren negentig. Daarom zou ik zeggen dat GnR de meest invloedrijke band in mijn jeugd is geweest met betrekking tot mijn muzikale ontwikkeling. Die jongens hadden een gevaarlijke en spannende uitstraling. Ik vond alles geweldig, hun muziek, hun uitstraling. Kort daarna ontdekte ik bands als Sodom, Slayer en Mayhem.
We kregen als Progwereld de kans van Lupus Lounge om de laatste vier albums van Secrets Of The Moon te recenseren met de achterliggende gedachte dat Secrets Of The Moon vooral de laatste jaren een progressieve weg is ingeslagen. In mijn recensies schrijf ik onder andere dat er veel variatie zit tussen de laatste vier albums. Van pure black metal tot een progmetal aanpak, maar er zijn ook punk invloeden. Wat kun je daarover vertellen?
Tja, wat kan ik zeggen? We zijn begonnen als een donkere of zwarte metalband. Dat is waar. Maar we hebben altijd een andere aanpak gehanteerd dan de meeste andere metal bands omdat we ons meer concentreerden op zware, melodieuze riffs dan op blastbeats en shredding. Ik denk dat dit vooral onze vroege albums zo uniek maakten. Dat daar inderdaad verschillende invloeden in zitten is een gevolg van onze evolutie.
De muziek van Secrets Of The Moon is door de jaren heen in mijn optiek enorm geëvolueerd. Black metal was de basis, maar er zijn ook veel doom-elementen te vinden en vooral de laatste jaren is het verschoven naar een prog metal aanpak. Hoe ontstaat zoiets?
Ik hunkerde muzikaal gezien altijd naar maximale duisternis en die sound bereikten we met “Seven Bells” in 2012. Dat album is geproduceerd door Tom G Warrior (zanger Thomas Gabriel Fischer) van Celtic Frost, die ook mede bepalend voor de donkere sound is. Na dat album was er geen weg meer terug en moesten we zorgen voor verandering. Het was ons als band duidelijk dat we de dingen anders moesten componeren om te overleven in de muziekmarkt van die tijd. Zo werd ‘SUN’, ons zesde album, geboren. De nummers moesten een duidelijkere vocale stijl hebben en het was behoorlijk uitdagend om het maximale uit deze nummers te halen, dat leverde een progressievere aanpak op.
In mijn ogen is “Sun” ook het album waarbij jullie breken met het verleden, is daar de stap richting progmetal ingezet?
Ja, zo zou je het kunnen omschrijven. “Sun” is onze “coup” in stijl. Tijdens het maken wisten we niet of we het ooit zouden afmaken. Het werd een enorm succes. Ik denk dat dit het album is waar ik het meest trots op ben, samen met Godspeed. Het koste veel tijd en moeite dit album te produceren en met name de productie van de zang was uitputtend. Het was de eerste keer dat ik clean ‘moest’ zingen.
Een album waarmee ik zelf enorm veel moeite heb gehad is “Privilegivm”. Dat is voor de Progwereld lezer waarschijnlijk weinig interessant en het kostte mij ook veel moeite dat album goed te interpreteren en doorgronden. Daar zijn de black metal invloeden nog in grote mate aanwezig.
Ja, Het lijkt erop dat “Privilegivm” ook het toppunt van onze ontwikkeling is. Veel mensen vonden het toen niet leuk en het album werd ook niet goed ontvangen. Persoonlijk denk ik dat er een paar hele goede nummers op staan. Misschien ontvouwt het zijn kracht pas vele jaren later. Er zitten ook veel vreemde en bijzondere herinneringen aan dat album. We hebben veel getourd om de cd te ondersteunen en we waren persoonlijk helemaal gesloopt toen die was afgelopen.
Ik kwam eigenlijk pas in aanraking met de muziek van Secrets Of The Moon via Crone’s debuutalbum: “Godspeed”. Ik was (en ben nog steeds) onder de indruk van dat album, terwijl er onbetwiste SOTM-elementen in de muziek van Crone zitten. Is “Godspeed” een album dat je met SOTM had kunnen maken?
Nee. Simpelweg omdat er verschillende muzikanten en songwriters bij betrokken zijn. Ik ben het enige verbindende onderdeel tussen de twee bands. CRONE heeft een veel progressievere aanpak dan SOTM. We werken nu zelfs fulltime met een toetsenist in CRONE, waardoor het geluid in een andere richting evolueert. Verder heeft Markus Renzenbrink (Embedded) ook een grote invloed op de muziek van Crone.
Kan jij leven van de opbrengsten van deze twee bands, of moet je er nog een baan naast hebben om in je onderhoud te voorzien?
Ik ben inderdaad afhankelijk van de inkomsten van de band, zeker. Natuurlijk verkoopt SOTM een behoorlijk aantal platen en mede daarom kunnen we een goede productie financieren. Maar bij het schrijven of opnemen is het laatste wat ik in gedachten heb of een album zal verkopen. Dat zou de creativiteit doden.
De muziek van “Godspeed” is veel melodieuzer dan de muziek van SOTM en kent een progrock aanpak, is dat een evolutie van je muzieksmaak of onderschat ik dan het aandeel van de andere bandleden van Crone?
Absoluut het tweede deel. Alle leden van de band zijn verantwoordelijk voor hoe (beide) bands klinken en werken. Ik ben altijd heel ruimdenkend geweest als het om nieuwe muziek gaat, zelfs op jonge leeftijd.
Wat is jouw toekomst in het komende jaar? Komt er een nieuw Crone-album of misschien een nieuw SOTM-album?
We zitten volop in de creatie van een nieuw CRONE-album. De werktitel van dat album is “Gotta Light”. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het begin volgend jaar opgenomen. Er is veel geweldig materiaal geschreven en ik kan niet wachten om het op te nemen. Vooralsnog is er geen SOTM-album in de maak.
Je bent al heel lang verbonden aan Prophecy Records via het sub-label Lupus Lounge, onnodig te vragen of je daar tevreden over bent?
Het is duidelijk dat we een hele goede band hebben opgebouwd met de mensen van Prophecy Records. Natuurlijk al heel lang (vijftien jaar) met SOTM, maar nu via het hoofdlabel ook met Crone. Het zijn vrienden geworden en we zijn uitermate tevreden over hen.
Kan je wat zeggen over hoe de COVID pandemie invloed heeft op jouw als muzikant?
Klote natuurlijk. De SOTM-tour met DOOL is opnieuw gepland naar het voorjaar van 2022, wat heel vervelend is. Dat duurt snel nog anderhalve jaar. Ik zou het geweldig vinden om “Black House” op het podium te brengen en om dat überhaupt te kunnen doen, bijna twee jaar na de release, is zwaar frustrerend. Weet je, “Black House” is nu een paar maanden uit, het meest dure album qua productie en in mijn ogen het beste SOTM album dat we ooit hebben gemaakt. En we hebben er nog geen enkele noot live van gespeeld. Maar goed, ik hoop dat er betere tijden komen.
Site Secrets Of The Moon: www.secretsofthemoon.de
Site Crone: Crone (bandcamp.com)