The Thieving Magpie (1988, heruitgave: 2009)
B'sides Themselves (1988)
Live From Loreley (video 1987, video/cd 1994, cd 2004, 2-cd 2009)
Real To Reel (1984)
Recital of the Script (video 1983, dvd 2003, 2-cd 2009)

Gered door de föhn.

Met verregende apparatuur arriveert Marillion op het Loreley Festival in Duitsland. Daar wil de band op 18 juli 1987 alsnog het Europese gedeelte van hun Clutching At Straws-tour afsluiten met een gefilmde concertregistratie. Het oorspronkelijk daartoe bedoelde concert in Lyon moest namelijk wegens heftige regen gecanceld worden. Met man en macht wordt flink geföhnd om de spullen op tijd droog te krijgen, waardoor het optreden op het Loreley Festival ternauwernood door kan gaan.

Het concert is legendarisch geworden, want enige maanden later verlaat zanger Fish de band.

Ruim 20.000 man waren getuige van Marillions verrichtingen daar in de open lucht. Datzelfde jaar nog verschijnt de video van het concert, in 1995 volgt een speciale cd/VHS uitgave en in 2004 wordt de dvd-versie uitgebracht. In eerste instantie lijkt het dan ook vrij overbodig dat er anno 2009 ook nog een geremasterde dubbel-cd uit is gekomen, maar de aanwezigheid van vier extra nummers, te weten White Russian, Fugazi, Garden Party en Market Square Heroes rechtvaardigt het bestaan hiervan dubbel en dwars. Wel is het Loreley-concert niet echt representatief voor de band te noemen, want Marillion met een achtergrondzangeres is nou niet bepaald gebruikelijk. Cori Josias mag haar plaatsje danken aan het nadrukkelijke voorstel van Fish die wat meer vocale armslag wil hebben. Het symboliseert de niet al te beste verstandhouding tussen Fish en de rest van de band. De prestaties op het podium waren er echter niet minder om. Marillion geeft gewoonweg een dijk van een optreden daar.

Energiek als altijd presenteert de band een enigszins voor de hand liggende set die anno nu meer impact lijkt te hebben dan toen. Toentertijd waren nummers als Assassing en Script For A Jester’s Tear enorm hot, maar tegenwoordig mag je deze crowd-pleasers zelfs beschouwen als ware iconen van de progressieve rock.

Dat alle albums uit het Fish-tijdperk met enkele nummers vertegenwoordigd zijn, is bekend en dat het zwaartepunt daarbij ligt op “Clutching At Straws” ook. Het is fijn dat het concert zoveel coherentie kent, want de hier besproken dubbelaar doet in eerste instantie anders vermoeden. De eerste schijf focust op de klassiekers, terwijl schijf twee veel meer albumgericht materiaal bevat. Marillion gaat van start met het zwierige Slainte Mhath, een klassieker in de dop net als het intrigerende White Russian en het slepende Sugar Mice. Daarnaast kan Marillion niet om eerder genoemde oudjes als Assassing en Script For A Jester’s Tear heen en tezamen met een paar nummers van “Fugazi” komt Marillion enorm overtuigend over. Tel daarbij op dat de achtergrondzang van Cori Josias een gloedvolle dimensie aan het materiaal toevoegt, waardoor deze eerste schijf al een succes op zich is.

Schijf twee opent met drie nummers van “Clutching At Straws” om vervolgens kant A van “Missplaced Childhood” bijna in z’n geheel uit te voeren. Nadat Heart of Lothian de reguliere set afsluit, volgen The Straw en het hotsenknots nummer Incommunicado, dat met z’n aanstekelijke toetsenriedel voor de opmaat zorgt van het traditionele toegiftenduo Gardenparty en Market  Square Heroes. Met deze klassiekers is de cirkel rond.

”Live From Loreley” is een zeer puik stukje Marillion-geschiedenis dat in geen enkele collectie mag ontbreken. Goede zang, goede gitaar, goede toetsen, goede bas en goede drums. We mogen de föhns eeuwig dankbaar zijn.