Birdy (1985)
Plays Live (1983)
Peter Gabriel IV (1982)
Peter Gabriel III (1980)
Peter Gabriel II (1978)
Peter Gabriel (1977)

Al vanaf de eerste noten van The Rhythm Of The Heat weet je dat naar iets bijzonders aan het luisteren bent. Peter Gabriels vierde titelloze album uit 1982, ook wel ”Security” of “Mask” genoemd, is een intrigerende plaat.

Op deze plaat experimenteert Gabriel veel meer dan luisteraars die vooral “So” en “Us” kennen van hem gewend zijn. Je zou “IV” een overgangsplaat kunnen noemen, van een Gabriel die zoekt naar een eigen geluid naar het meer gestileerde werk van “So” en “Us”. Gabriels laatste solowerk “Up” vind ik dan weer trekken van “IV” hebben, al komt daar zijn gehele oeuvre tot een prachtige symbiose.

Goed, terug naar “IV”. Bij het componeren van deze plaat is Gabriel ten eerste begonnen met een zoektocht naar ritmes. Hij wilde wat anders dan de standaard rockritmes en kwam uit bij wereldmuziek in de breedste zin van het woord. Op basis van deze ritmes bouwde Gabriel verder met producer David Lord aan de muziek door gebruik te maken van de state of the art technologie van begin jaren ’80. Vooral de Fairlight sampler-synthesizer speelde daarin een grote rol (evenals op bijvoorbeeld het briljante “The Hounds Of Love” van Kate Bush). Met de Fairlight kon Gabriel experimenteren met door hemzelf opgenomen geluiden en zo de perfecte sferen creëren voor zijn nummers. De muzikanten, zoals drummer Jerry Marotta, bassist Tony Levin en gitarist David Rhodes, speelden de muziek in en daarna gingen Gabriel, Lord en elektronische muziek specialist Larry Fast de nummers verder perfectioneren. Het resultaat is een geniale blend van aan de ene kant wilde wereldmuziek en ‘klinische’ synthesizer sounds. Peter Gabriel maakte in 1982 geen traditionele symfonische rock als destijds met Genesis, maar progressief is deze muziek zeker en wel in de ware zin van het woord.

Deze benadering levert in mijn ogen absolute topnummers op. Om te beginnen de openingstrack The Rhythm Of The Heat. Dit nummer begint met dreigende en dampende percussie. De spanningsopbouw is ongekend en is daarmee ook een goed voorbeeld voor het hele album waar de emotie en spanning vanaf druipt. Dit is een Gabriel die begeesterd is. The Rhythm Of The Heat gaat over de psychiater Carl Jung die een fascinatie had voor Afrika. Bij een bezoek aan dat werelddeel bezocht hij drummers en dansers en kwam Jung in een trance terecht waarbij hij de controle verloor en achter een stukje in zichzelf kwam waar hij bang voor was. Ik vind het fascinerend hoe Gabriel dit verklankt in het percussiestuk aan het eind van het nummer dat op precies het juiste moment stopt.

San Jacinto is in mijn ogen het pronkstuk van deze plaat. San Jacinto is de heilige berg voor een Indianenstam en handelt over hoe een Indiaan de bedreiging van de Westerse maatschappij voor zijn cultuur en tradities ervaart. Peter Gabriel zingt dit nummer tot adembenemende hoogte. Een ander nummer dat ik nog wil noemen is het dreigende en bezwerende Lay Your Hands On Me dat gekend wordt door een sterke opbouw en dat over de genezing gaat. Tot slot wijs ik nog op de song Wallflower. Op zijn derde soloalbum staat het indrukwekkende Biko waarmee Gabriel zijn betrokkenheid met mensenrechten liet zien. Het nummer Wallflower gaat over de slechte situatie van politieke gevangenen in Latijns-Amerika. Gabriel experimenteert niet zo in dit nummer, maar zet met vooral pianobegeleiding een sterke song neer.

De ontvangst van de critici destijds was wisselend. Gabriel zelf weet dat vooral aan het gebruik van ongebruikelijke ritmes. Zelf vind ik “IV” een ijzersterke plaat. Juist omdat Gabriel experimenteert en tevens de kracht van de song volledig uitbuit. Dat levert niet even toegankelijke nummers op, maar wel erg mooie. Als ik deze recensie schrijf in 2020 ademt de plaat de sfeer van begin jaren ’80 uit. Toch klinkt het niet gedateerd. En dat heeft met name ook te maken met de thematiek die Gabriel aansnijdt. Voor mij is Gabriels vierde soloalbum een geweldige plaat die de tand des tijds doorstaat en vol betekenisvolle muziek staat.